الویس پریسلی، قطعا یکی از پتانسیلدارترین ستارههای موسیقی برای تبدیل شدن به اثری سینمایی است. چهرهای نمادین که میتواند یک فیلم بیوگرافی فوقالعاده را رقم بزند و تبدیل به یک بمب در باکس آفیس شود.
پریسلی گزینهای وسوسه کننده برای هر فیلمساز بیوگرافی ساز است، چراکه این ستارهی راک اند رول همانطور که در صحنههای اجرایش پادشاهی میکرد و جادو میریخت در نمایش سرگذشتاش نیز میتواند غوغا بپا کند.
درواقع اولین نشانه برای تضمین موفقیت یک فیلم بیوگرافیک، وسوسهانگیزی شخصیتی است که کارگردان به سراغاش رفته اما درواقع این اول راه خواهد بود.
با ما در کافه هتریک همراه باشید که این فیلم رو ببینیم و از سرگذشت این خواننده مطرح، لذت ببریم! سه شنبه نهاسفند ماه ساعت 6 بعد از ظهر منتظرتونیم.

باز لورمن کارگردان مولن رژ و گتسبی بزرگ در امتداد ماکسیمالیستسازیاش، سبک مورد علاقهی خود را در الویس پیگیری میکند. سوار کردن سبک بصری و خلق دنیایی مملو از طراحیهای صحنهای پر زروقوبرق. درواقع لورمن سبک رواییاش را بر الگوهای بصری بنا میکند و قصهی موردنظرش را با رنگها، لباسها، صحنه، اندازهی نماها پیش میبرد. حرکت جسورانهی لورمن مسیری است، که منجر به خلق نمایشهایی اپراگونه شده.
فیلمهایی که دنیایی رئال را تبدیل به جهانی سورئال میکنند، حال باید دید که باز لورمن در امتداد اندیشههای فیلمسازی خودش تا چه اندازه توانسته از پتانسیل الویس پریسلی استفاده کند و با دنیای بصری، جهان روایی را پیش ببرد؟
فرض باز لورمن از زندگی الویس پریسلی در این فیلم این است که سرهنگ تام پارکر، استعدادی خام را کشف میکند و الویس را تحت کنترل خودش درمیآورد.
پارکر راهنمای ما در مسیر زندگی پریسلی در بستر این فیلم خواهد بود، یک راوی غیرقابل اعتماد که فرصت نمایش شخصیتی اسطورهای را از دست میدهد و از بخشهای جذاب و تاریک زندگی پادشاه راک اند رول چشمپوشی میکند. درواقع الویسِ لورمن به مردی که پشت این افسانه قرار دارد، علاقهای نشان نمیدهد. فیلم مجذوب این است که چگونه سرهنگ توانسته بارها و بارها الویس را فریب دهد.
لورمن با دادن اختیار به تام پارکر بهعنوان مدیر برنامههای الویس، از پرداختی عمیق به زندگی یک هنرمند پیشگام جا مانده و دستاوردهای او را بهطرز بدی نادیده میگیرد. درواقع این فیلم به همان اندازه که مال پریسلی است، مربوطبه سرهنگ پارکر هم میشود.
فیلم همانقدر که داستان ظهور و سقوط الویس است مربوطبه داستان ظهور و سقوط پارکر نیز است. مانند بسیاری از فیلمهای زندگینامهای، Elvis نیز سعی دارد که بومی نقرهای برای نمایش مسیر زندگی این ستاره باشد، نمایش چیزهایی مثل زندگی عاشقانه، مصرف مواد، تورهای موسیقی و غیره. اما قطعا این تصویرسازی کمرنگ لورمن از آنچه که بر این شخصیت تأثیرگذار گذشته، چیزی نیست که تماشاگر را راضی کند و بتواند از او یک فیلم بیوگرافی تأثیرگذار بسازد.
باز لورمن برای خلق یک نمایش متفاوت زندگینامهای رو به سوی تام هنکس آورده اما متاسفانه این تکنیک علیه فیلم کار میکند.
انتخاب پارکر بهعنوان راوی الویس میتواند جالب باشد اما در عوض با تمرکز بیش از حد فیلم روی او، پرداخت شخصیتی پریسلی کسلکننده شده و این اثر بیوگرافی هدف خود را فراموش میکند. درواقع سرهنگ پارکر هم جایگاهی برای قوت دادن به فیلم است و هم یک سراشیبی برای اثر.
بهنظر میرسد که لورمن فکر و خیال خلق یک راوی، شبیه راوی گتسبی بزرگ را بر سر دارد اما بهزودی کنترل اوضاع از دستاش خارج میشود، چراکه این فیلم بیش از آنکه به راوی نیاز داشته باشد، نیازمند ارائهی یک شخصیت عمیق، از پریسلی است.
کارکتر تام پارکر در فیلم Elvis، به همان اندازه که شخصیت پریسلی نیاز است دراماتیک باشد، او هم دراماتیک است، تا جائیکه ما به شک میافتیم، فیلم واقعا دربارهی چه کسی خواهد بود؟ سرهنگ تام پارکری که الویس پریسلی را معروف کرد؟ یا الویسی که مدیر برنامهای بهنام تام پارکر داشت. حرکت موازی الویس و پارکر در درام به چیزی جز سردرگمی هدف فیلم و پیرنگ نینجامیده و همین عدم تفکیک پرداختی بین شخصیت همراه و اصلی باعث برهم خوردن تمرکز فیلم و مخاطبی شده که با عنوان اثر بهدنبال تماشای نمایش آمده است.
ما این فیلم رو قراره براتون توی کافه هتریک پخش کنیم و البته بعدا میتونید نقدش رو توی سایت فوتبال لب بشنوید.

مسیر بابی با Google Maps
مسیر یابی با نشان
اکانت پشتیبانی تلگرام فوتبال لب
البته که توجه کنید برای تماشای این فیلم در کافه هتریک، نیازی نیست هزینه ورودی پرداخت کنید و اینکه صرفا سفارش بدید کافیه. پس پنجشنبه چهارم اسفند ماه منتظرتونیم!
حالا کافه هتریک کجاست؟ شما اگر یوسف آباد تهران رو بلد باشی، دو تا خیابون تو این منطقه تهران هست که همه بلدن و اگر نقشه نتونست کمکت کنه میتونی از اهالی یوسف آباد بپرسیشون. خیابون فتحی شقاقی و خیابون بیستون. تقاطع این دو خیابون یه کبابیه که بوی کبابش دل همه مارو برده. حالا جای اینکه بوی کبابو دنبال کنید، روبروی کبابی کافه هتریک قرار گرفته. پس چی شد؟ یوسف آباد، تقاطع فتحی شقاقی و بیستون، پلاک 32، کافه هتریک. منتظرتونیم.