تور آمریکای منچستریونایتد: حمایت از تن‌هاخ، کادر مدیریتی جدید، سنگ؛ کاغذ؛ قیچی.

امیرحسین محمودی، فوتبال لب – از زمان تکمیل کنترل سر جیم رتکلیف بر فعالیت‌های باشگاهی تیم منچستر یونایتد، حس دژاویی در زمانی که تن‌هاخ مقابل میکروفن‌ها و دوربین‌ها قرار گرفت، اتفاق افتاد.

در تونل استادیوم ویلیام بریس، حین بارشی که در زمین اتفاق می‌افتاد، تن‌هاخ در مورد استفاده از جیدون سانچو در پست فالس ناین برای ادامه دادن فعالیتش در پریمیرلیگ گفت، چون چون مهاجم به خدمت گرفته شده در تابستان به زمان برای رسیدن به سرعت و فشار در انگلستان عادت کند.

نحوه استفاده تن‌هاخ از سانچو همان‌گونه بود که در فصل پیش انجام گرفت. در آن زمان، رسموس هویلون هنوز به منچستر ملحق نشده بود و تا ماه سپتامبر به دلیل مصدومیت کمر اولین بازی‌اش را انجام نداد. این بار، ورود یاشوا زیرکزی به دلیل شرکت در یورو به تاخیر افتاده.

زمانی که رقابت فصل گذشته آغاز شد، تن‌هاخ مارکوس رشفورد را قبل از بازگشت مارسیال و شروع فصل هویلون در دو بازی ابتدایی به عنوان پست مهاجم مرکزی انتخاب کرد. در آن زمان، برونو فرناندز برای این پست داوطلب شد، همانطور که در فینال اف‌ای کاپ در این منطقه بازی کرد. به گفته تن‌هاخ، رشفورد در سمت چپ بهتر عمل میکند، و واضح بود که او علاقه‌ای به دور کردن بازیکن از پست اصلی‌اش ندارد.

شاید حمایت کردن از دیدگاه و روش بازیکنان در استایل مربیگری تن‌هاخ نباشد، اما این اتفاق با رهبران فوتبالی جدید ممکن شده است. هلندی همچنان در کنترل تیم است، اما به نظر به علت عملکرد بد فصل گذشته و در خطر قرار گرفتن شغلش، او را به فکر تغییر در رویه‌هایش قرار داده.
برگشت سانچو یکی از این اتفاقات است. تن‌هاخ از جواب دادن به این سوال که آیا سانچو از او عذرخواهی کرد، که معلول تبعید او از تیم اصلی بعد از صحبت‌های او در فضای اجتماعی بود، امتناع کرد و صرفا گفت صلحی برقرار شده. این که ممکن است به چیزی تبدیل شود یا خیر، بهرحال خط‌کشی‌هایی انجام شده که حداقل تن‌هاخ میداند یک بازیکن در اسکوادش بیشتر نسبت به فصل گذشته دارد.

بنظر سانچو در بازی برابر لیورپول و رئال بتیس به دستورات تن‌هاخ در مسائل بدون توپ عمل میکرد، اقدام برای پرس‌های خوب و برگشت به شاکله دفاعی 4-2-4 هنگامی که توپ در اختیار حریف بود. زمانی که اسکات مک‌ تامینی و میسون مونت از پست شماره 10 خود خارج میشدند، سانچو به سمت چپ رفته حین اینکه این دو به سمت راست منطقه او میرفتند، با همزمانی حرکت وینگرها در دو جهت. این سیستمی بود که برابر منچسترسیتی در ورزشگاه ومبلی بسیار موفقیت‌آمیز بود.

در فوریه، زمان اولین حضور رسانه‌ای‌اش، رتکلیف گفت رویکرد اینئوس به فوتبال این است که استایلی برای تیم در نظر گرفته میشود که سرمربی در کنار باقی کادر به یک اندازه اثر داشته باشد، اما ردپای تن‌هاخ در تمامی نقاط تیمش باقی خواهد ماند. در تئوری، تلاش برای ایجاد “مدل بازی” مداوم در جهت عدم تمامیت کنترل سرمربی در تیم ادامه دارد. تن‌هاخ دیکته شدن تاکتیک به خود را قبول نمیکند و تمامی تصمیم‌ها مبنی بر انتخاب تیم و تاکتیک را خود او میگیرد، با اینکه صحبت‌های با روسای کادر فنی مبنی بر اتفاقاتی که در زمین می‌افتد خواهد داشت، تغییری که در سیستم مدیریتی قبلی وجود نداشت.

تن‌هاخ صحبت‌های روزانه با سر دیو بریسفولد، دن اشورث و جیسن ویلوکس درباره تمرینات داشته، درحالی که مدیر اجرایی عمر برادا هم در تور آمریکا حضور داشت. نشان دادن خوب بودن روابط در برابر رسانه‌ها و عموم به دلیل روابط شکننده در فصل گذشته برای آن‌ها و تاثیراتشان روی بازیکنان بسیار مهم تلقی میشد.
غیر قطعی بودن آینده تن‌هاخ بر عملکرد تیم در فصل بهار سایه‌ای انداخت، همانطور که بر عملکرد رالف رانگنیک که در فصل 2021-22 انداخته بود. اما اکنون رهبران فوتبالی منچستریونایتد حمایت‌ واضح و آشکار خود را از مرد هلندی نشان میدهند.
در سن دیگو، اشورث دست بر گردن تن‌هاخ از استادیوم اسنپ‌دراگون خارج شد. این اتفاق به بازیکنان هم ختم میشد. درحالی که هیتون درحال صحبت با همسرش و مک تامینی درحال خندیدن با نامزدش در انظار عمومی ظاهر شدند.
هیتون زمانی که تیم در هتل اس‌ال‌اس بورلی هیلز حضور داشت گفت:”او (تن‌هاخ) سرمربی منچستریونایتد است. او رئیس است، او ما را به جلو میبرد. فکر دیگری در این مورد از سمت بازیکنان وجود ندارد، اصلا چرا باید همچین چیزی باشد؟ باشگاه قرارداد او را تمدید کرد، ما کادر جدیدی در اینجا داریم، جهت‌های جدیدی مد نظر است. واقعا همینطور است. بقیه‌اش به عهده ماست تا عملکرد خود را به رخ بکشیم.”

برای روسای باشگاه، تغییر اتمسفر تمارین جزو اصول بوده است. اضافه کردن لحظات مفرح در زمان مناسب مثل زمانی که تن‌هاخ برندگان تیم‌های کوچکی که برای تمارین تعبیه شده را در برابر خبرنگاران اعلام کرد، درحال به دست آوردن دل بازیکنانش بود.
سپس، رود فن نیستلروی شاهد بازی سنگ کاغذ قیچی بین اتان ویتلی و ویل فیش بود تا تیمی که توپ را بدست می‌آورد مشخص شود. بعد از هفت دور و خنده تماشاگران حاضر در صحنه، در نهایت ویتلی با کاغذ فیش را که سنگ انتخاب کرده بود، برد.
البته گاهی تنبیه هم لازم است. تیم‌های بازنده در تمارین مجبور به انجام شنای سوئدی به عنوان جریمه شدند.
فاکتور دیگر تازگی در تیم مربیگری، حضور فن نیستلروی است.

با اینکه تن‌هاخ او را نمیشناخت، هنگام متوجه شدن احتیاج به تغییر در کادر مربیگری شروع به پیشنهاد دادن و انتخاب گزینه‌ها کرد. فن نیستلروی که برنده جام حذفی لیگ هلند در سال 2023 شده بود، با حضورش، مهارت در گفتگو و دانشش از تیم، گروه مدیریتی را تحت تاثیر قرار داده است.
او به مهاجمان در حوزه شوت زدن نکاتی را میگفت.او در طول تمرین کنار زمین راه میرفت و در زمان استراحت یکی از تیم‌های تمرین، نصیحت‌هایی به مک تامینی، که در حین بازی دو شوت با فاصله کم از دو سمت تیرک به بیرون زده بود، داد. اما این جزئیات در اقدامات دفاعی هم رعایت میشود.
جانی اوانز به رسانه‌ها گفت:”من با پرستیدن رود به عنوان بازیکن بزرگ شدم. زمانی که در تیم آکادمی بودم، کمی شانس برای دیدن او، اواخر دورانش در یونایتد را پیدا کردم. یکی دو باری با او زمانی که درحال ریکاوری از مصدومیت بود، با او تمرین کردم. خوب است کسی را داشته باشیم که احترام اسکواد را داشته باشد و آن را کالیبره کند.”

اوانز گفت که فن نیستلروی اشاره به تاکتیک دفاعی داشت:”بعد از اینکه از یونایتد رفت، صحبتی در مورد بازی کردن در اسپانیا کرد و درباره بازی کردن برای مانوئل پلگرینی و تمرین‌های سخت دفاعی میگفت. اون خیلی یاد گرفت و ارزش واقعی رو درش دید اون احتمالا به عنوان یک مهاجم بیش از حد درگیر ساختار دفاعیه.مطمئنم زمانی که نتیجه میگرفت حس خوبی داشت.”
هیتون هم زمانی که فن نیستلروی بازیکن بود با او وقت گذرانده بود
“من دروازه بان اون برای تمرین شوت زنی‌ش بودم. زمانی که من در دروازه بودم یا نبودم، همیشه مکعب‌هایی در گوشه‌های دروازه قرار میداد تا با توپ آن‌ها را بزند، مثل پرتاب کردن دارت به توپ شوت میزد و سیو کردن اون توپ‌ها همیشه سخت بود. مهم هم نبود من کجا بودم، اون همیشه این رو توی سرش داشت، حتی توی زمین. در این مورد، اون بهترین بازیکنیه که تابه‌حال باهاش کار کردم.”


“عالیه که اینجا پیش ماست. نگاهش به جزئیات محشره. شاید با خودت فکر کنی که(یک اسطوره یونایتد داره به ما اضافه میشه، فقط بخاطر اسمشه که اسطوره‌ست؟) اما بعد از چند ملاقات متوجه میشی که اون بهترینه.”

این تور به همان اندازه که برای آماده سازی تیم مهم بود، از لحاظ دیدار با طرفداران و کسب درآمد تجاری نیز مهم بود. در این مورد، یونایتد یک بازی با آرسنال در تاسیسات سی‌او‌اس‌ام، که در لس آنجلس واقع شده و در استادیوم سوفای که جزوی از این تاسیسات است، برگزار شد و برادا و کولت روچه (مدیر ارشد عملیاتی یونایتد) در این خلال با طرفداران صحبت کردند.

تیم مدیریتی به این نتیجه رسید که سفرهای متعدد در آمریکا از لحاظ آمادگی تیمی مناسب نیست، با این‌حال این بخشی از ساختار و کارکرد باشگاه‌های مدرن است. اما سفرهای تیم نسبت به سال گذشته که تقریبا در تمام نقاط آمریکا انجام شد، تنها یک بازی در هیوستون تگزاس بین حضور تیم در ساحل غرب و شرق آمریکا جای داده شد و باعث شد تا تجربه بهتری برای تیم و کادر رقم بخورد.


منچستر تمام مدت در لس آنجلس ماند. آنها فقط یک پرواز رفت و برگشتی به سن دیگو داشتند و در راه برگشت به منچستر به شهر کلمبیا در ایالت کارولینای جنوبی سفر کردند، که به معنی فاصله کوتاه‌تر از باقی شهرها به مقصد خود یعنی انگلستان بود. یونایتد یک بازی در نیمه شب با لیورپول انجام داد و در میانه روز (هر دو به وقت محلی انگلستان) به کشور برگشت.

اریکسن در مورد اینکه این تور برای عملکردشان بهتر است گفت:”بله، صد درصد. زمانی که در یک مرکز قرار دارید و برای انجام بازی‌های دوستانه کمتر سفر میکنید، تفاوت زیادی با باقی موارد دارد. سال گدشته پروازهای زیادی بین شهرها انجام میشد. سفرهای کوتاهی انجام میشد، یک یا دو روز در شهرها بودیم و بعد شهر بعدی. واقعا باید این اتفاقات کمتر میافتاد. باید یک جا میبودیم و به شرایط عادت میکردیم. چون شرایطی متفاوت از نظر محیط، مکان تمرین و هتل است. در سفرهای کوتاه همه چیز خیلی سریع اتفاق می‌افتاد و ما ممکن بود کمی دچار سردرگمی شویم. “

بودن در مرکز لس آنجلس به جای رفت و آمد به سن دیگو، همانطور که سال گذشته این اتفاق افتاد، به این معنیست که بازیکنان میتوانند از فضای شهری استفاده بیشتری بکنند. آنها روز دوشنبه را استراحت کردند و به بازی گلف، رفتن به ساحل و خرید کردن در رودیو درایو پرداختند.
کوبی ماینو تعطیلاتش را در لس آنجلس میگذراند و در جلسه تمرین روز جمعه و پایانی منچستر به تیم سر زد. او در مرکز تمرینی رد بول در سانتا مونیکا با مربی سابق یونایتد رابین تورپ انفرادی تمرین میکند. ماینو سال گذشته به آنجا رفت و همین باعث شد فصل خوبی را پشت سر بگذارد. در گذشته، مارکوس رشفورد، جسی لینگارد و نیمار نیز از این مرکز استفاده کرده بودند.

اما در این سفر حاشیه‌هایی نیز رخ داد. مصدومیت هویلون و مخصوصا لنی یورو جو منفی را در تیم ایجاد کرد.
یونایتد مصمم بود که مصدومیت یورو را مخفی نگه دارد، حتی بعد از اینکه او با عصا بعد از بازی دوستانه در روز یکشنبه با آرسنال به دلیل شکستن استخوان متاترس کف پا در محوطه هتل تیم دیده شد. یورو که به عنوان سمبل درخشان مدیریت جدید در نظر گرفته میشد، با مصدومیتی که به اعلام باشگاه میتواند تا سه ماه طول بکشد، به مثبت‌اندیشی آن‌ها ضربه‌ وارد کرد.
تنها بعد از اینکه ویدیوها و تصاویری از یورو با چکمه محافظ در خبرها پخش شد، برای توضیح دادن اقدام کرد.

تلاش برای پنهان کردن مصدومیت او به دلیل مذاکرات برای گزینه‌های دیگر هم بود، برای مثال، بایرن مونیخ متوجه فشار یونایتد بر سر مذاکرات برای به خدمت گرفتن ماتیاس دلیخت به خاطر این اتفاق شد.
یونایتد با استفاده کردن از تنظیم فشار تمارین روی بازیکنان، استفاده از اندازه‌گیر تعریق بازیکنان برای اندازه گیری مقدار مایع از دست رفته بدن و حوضچه یخ در طبقه آخر هتل، در کنار استخری که در اختیار تیم قرار گرفته بود، سعی در کاهش احتمال مصدومیت بازیکنانش را داشت.

تن‌هاخ با برگشت به زمین تمرینی منچستریونایتد موسوم به کارینگتون، به بخشی از بازیکنان اصلی تیمش از جمله لیساندرو مارتینز، آلخاندرو گارناچو، لوک شاو، ماینو، فرناندز، زیرکزی و دالو که همگی به تیم برگشته‌اند، ملحق خواهد شد. با این تفاسیر، سرمربی در مورد انتخاب اعضای تیمش برای بازی روز شنبه برابر منچستر سیتی در رقابت کامیونیتی شیلد در ورزشگاه ومبلی تصمیم خواهد گرفت.

3 دیدگاه برای “تور آمریکای منچستریونایتد: حمایت از تن‌هاخ، کادر مدیریتی جدید، سنگ؛ کاغذ؛ قیچی.

  1. اشتراک‌ها: فصل جدید، ستارگان جدید: بازیکنان جوانی که احتمالا در این فصل پریمیرلیگ بدرخشند. - پادکست فوتبال لب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *