شروع دوران جدید؟ تحولات و تغییرات در باشگاه منچسترسیتی

چکیده

مهران قهرمانی-فوتبال لب، باشگاه منچسترسیتی که در طی سالیان اخیر همواره یکی از با ثبات ترین باشگاه های اروپا بوده، با دوره ای از تحولات احتمالی روبرو شده است. با رسمی شدن خروج تیکسیکی بگیریستین، مدیر ورزشی باشگاه، و انتصاب هوگو ویانا از اسپورتینگ لیسبون به عنوان جانشین او، سوالاتی درباره آینده پپ گواردیولا که قراردادش با باشگاه تابستان آینده به اتمام می­رسد، مطرح شده است. این مقاله به بررسی پیامد­های تغییرات در مدیریت سیتی، پیامد­های این تغییرات بر تصمیم پپ گواردیولا و برنامه ­ریزی احتمالی جانشینی او و حضور اسامی مانند روبن آموریم، همکار نزدیک ویانا، در اطراف باشگاه می پردازد.

مقدمه: دوره­ جدید و نادری از تغییرات در باشگاه

برای سال­ها، باشگاه منچسترسیتی الگویی از ثبات در دنیای فوتبال بوده است. تیم همواره در بالاترین سطح عملکرد قرار داشته و سرمربی به ندرت خود را تحت فشار دیده و باشگاه بجز درگیری­های گاه به گاه با اتحادیه فوتبال انگلیس، درگیری مهم دیگری نداشته است. اما، در هفته گذشته، باشگاه، دوره­ ای متفاوت با سال­های گذشته داشته و با تغییرات مهمی روبرو شده است. تغییرات رهبری و مدیریت ورزشی باشگاه که می­تواند بر مسیر آینده باشگاه تاثیر بگذارد.

خروج تیکسیکی بگیریستین: نقطه عطف کلیدی

یکی از مهمترین تغییرات، اعلام خروج تیکسیکی بگیریستین از سمت مدیریت ورزشی است. سمتی که از سال 2012 در اختیار او بوده است. او نقش بسیار بزرگی در موفقیت باشگاه داشت و خبر خروج او لحظه ای مهم برای باشگاه محسوب می­شود. در پاسخ به این تغییر، باشگاه هوگو ویانا، مدیر ورزشی اسپورتینگ لیسبون را به عنوان جاشین او منصوب کرده که می­تواند بر نحوه عملکرد ورزشی باشگاه و برنامه­ریزی استراتژیک بلند مدت آن تاثیر به سزایی داشته باشد.

آینده پپ گواردیولا: ابهام در تصمیم گیری

وضعیت قرارداد گواردیولا

قرارداد پپ گواردیولا با منچسترسیتی تابستان آینده به پایان خواهد رسید و این موضوع سوالاتی درباره آینده تیم به وجود آورده است. این احساس به وجود آمده که خروج بگیریستین، عامل مهم بی ثباتی در درون باشگاه شود، اما منابع نزدیک به باشگاه تایید می­کنند که گواردیولا از مدتی پیش از این تغییر آگاهی داشته است. گزارش­ها نشان می­دهند که از فصل گذشته، خروج بگیریستین و پپ گواردیولا تا تابستان 2025 دور از انتظار نبوده است.

غیر قابل پیش­بینی بودن پپ

با این حال، آینده گواردیولا همچنان نامشخص است. او به دلیل شخصیت احساسی و تصمیمات غیر منتظره اش، تصمیمات مهم او اغلب تحت تاثیر تغییرات ناگهانی قرار می­گیرند. در مقطعی، تصمیم او بر خروج از سیتی در پایان این فصل بود؛ اما نزدیکان او معتقدند که چنین تصمیماتی قطعی نیستند. شخصیت دراماتیک گواردیولا پیش ­بینی اینکه آیا او قراردادش را تمدید خواهد کرد یا به سراغ ماجراجویی جدید خواهد رفت را دشوار می­کند.

برنامه­ ریزی جانشینی: آمادگی برای دوران پسا گواردیولا

گزینه ها: انتخاب­های متنوع داخلی و خارجی

با توجه به آینده نامشخص گواردیولا، منچسترسیتی به طور فعال در حال برنامه­ ریزی برای جانشینی احتمالی او است. این باشگاه سال­هاست که برنامه­ هایی برای دوران پسا پپ دارد و چندین گزینه داخلی و خارجی را در نظر گرفته است. از جمله اسامی­ هایی که دور باشگاه به گوش می­رسند می­توان به میکل آرتتا، دستیار سابق او و سرمربی فعلی توپچی ها، آنژ پوستکوگلو، سرمربی تاتنهام و میشل، سرمربی خیرونا، که همگی در گذشته در ساختار گروه فوتبال سیتی کار کرده­ اند، اشاره کرد. از گزینه­ های دیگری که به شدت مورد توجه هستند می­توان به روبرتو دی­ زربی، سرمربی مارسی و ژابی آلونسو، سرمربی لورکوزن اشاره کرد که هر دو به دلیل مهارت­های مربیگری خود به شدت مورد تحسین رسانه ­ها و منتقدان قرار گرفته­ اند.

هوگو ویانا و روبن آموریم: ترکیب دو نفره با طعم اسپورتینگ؟

حضور هوگو ویانا به عنوان جانشین بگیریستین، با توجه به رابطه نزدیک او با روبن آموریم، سرمربی فعلی اسپورتینگ لیسبون، توجه ­ها را به سمت آموریم جلب کرده است. ویانا و آموریم رابطه حرفه­ ای و شخصی بسیار محکمی دارند و گمانه­زنی ­هایی وجود دارد که ممکن است ویانا از آموریم برای سرمربی باشگاه در دوران پسا گواردیولا حمایت کند. با این حال، این موضوع همچنان بستگی به تصمیم نهایی گواردیولا دارد و همه این اخبار تا زمان مشخص شدن وضعیت گواردیولا در حد شایعات باقی خواهد ماند.

رویکرد استراتژیک سیتی: ثبات بلند مدت تحت هدایت المبارک

تصمیم گیری طبق زمان بندی مناسب

مدیریت باشگاه منچسترسیتی، به ویژه خلدون المبارک، رئیس باشگاه، می­داند که به تاخیر انداختن برنامه­ ریزی می­تواند آینده باشگاه را به خطر بیاندازد. گواردیولا پیش تر قرارداد خود را در سال­های 2020 و 2022 تمدید کرده بود، اما این بار باشگاه می خواهد زودتر از تصمیم گیری گواردیولا مطلع شود. اگر گواردیولا تصمیم به ترک باشگاه بگیرد، آن­ها باید به سرعت و با دقت بالا جانشین مد نظر و مناسب خود را پیدا کنند.

 مدیریت دقیق تغییرات

در طول این تغییرات در مدیریت، خلدون المبارک همچنان فرآیند انتقال مدیریت ورزشی به ویانا را نظارت می­کند؛ همانگونه که در سال 2012 زمانی که بگیریستین و فران سوریانو به باشگاه پیوستند، مدیریت اوضاع را در دست داشت. رهبری المبارک تضمینی برای در رقابت ماندن باشگاه خواهد بود، چه گواردیولا بماند یا برود.

نتیجه­ گیری: آینده رهبری در منچسترسیتی

منچسترسیتی با خروج بگیریستین و عدم قطعیت درباره آینده پپ گوادریولا، در آستانه لحظه ­ای حساس در تاریخ خود قرار دارد. در حالی که باشگاه همواره به عنوان الگوی ثبات شناخته می­شده است، این تغییرات رهبری نشان از دوره­ای دارد که ممکن است باشگاه را به مسیر جدیدی هدایت کند. تصمیم گواردیولا نقش حیاتیی در شکل گیری این آینده خواهد داشت، اما در عین حال سیتی با یک استراتژی خوب و چندین گزینه مربیگری امیدوارکننده آماده هرگونه تغییری خواهد بود. فارغ از نتیجه، منچسترسیتی تحت رهبری خلدون المبارک همچنان در مسیر موفقیت خود باقی خواهد ماند و آینده­ ای پایدار را برای سال­های پیش رو تضمین می­کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *