سرگذشت لیگ قهرمانان زنان-نبرد قهرمانان زیر آسمان آبی اروپا

عسل رضائی-فوتبال لب،عاشقان مستطیل سبز خزان خود را با قدم زدن به سوی استادیوم‌ها طی می‌کنند. در شب های زمستان خود را با هیجان نبرد ستاره‌ها سپری می‌کنند، تا ببینند چه کسی در میان نسیم بهاری جام سیمین را در شب‌های لیگ قهرمانان اروپا بالا می‌برد.
راهی که فقط برای مردات برومند نیست. بلکه زنانی شجاع نیز در پس سال‌ها مبارزه توانستند در ۲۳ می سال ۲۰۰۰ طی نشست یوفا در پاریس رقابتی را بنا کنند تا با پیروزی در آن ملکه‌های راستین دروازه های اروپا باشند.
اکنون به سفری خواهیم رفت تا بدانیم چه سرگذشتی برای لیگ قهرمانان زنان اروپا طی شده است.

جام قهرمانی لیگ قهرمانان زنان که از فصل ۲۰۰۹/۲۰۱۰ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جام زنان یوفا

در فصل ۲۰۰۱/۲۰۰۲ اولین دوره لیگ قهرمانان زنان (در آن زمان جام زنان یوفا) برگزار شد. رقابتی با ۳۲ تیم که از مرحله پلی‌آف به لیگ اصلی رسیده بودند رو در رو مسابقه می‌دادند تا در پایان تنها یک تیم روی سکو برود.
در اولین دوره فینال میان اومئو سوئد و اف‌اف‌سی فرانکفورت(همان آینتراخت فرانکفورت) برگزار شد و در پایان تیم آلمانی با نتیجه دو بر صفر پیروز اولین فینال شد.
فصل بعد مجالی به اومئو برای گرفتن انتقام فینال سال گذشته داده شد. در نهایت در نیمه‌نهایی فصل ۲۰۰۲/۲۰۰۳ بر فرانکفورت پیروز شد. کمی بعد مقابل فورتانا هیورینگ دانمارک صف آرایی کردند و در مجموع دو بازی رفت و برگشت قهرمان شدند.
فینال سومین دوره نام آشنا بود. مصاف دوباره فرانکفورت و اومئو که با درخشش مارتا با برد سه بر صفر خانگی اومئو تحقیر فرانکفورت در بازی برگشت در آلمان با نتیجه پنج هیچ به سود اومئو پایان یافت.

تصویری از مارتا در پیراهن اومئو حین بازی در لیگ قهرمانان زنان

در ابتدای فصل ۲۰۰۴/۲۰۰۵ تغییراتی اعمال شد و تعداد تیم‌ها به چهار گروه نه تیمه افزایش یافت. دو تیم اول هر گروه به یک چهارم نهایی می‌رسیدند و رقابت ها به صورت رفت‌و‌برگشت و تک فیناله برگزار می‌شدند. توربین پوتسدام در همان فصل قهرمان جدید مسابقات شد وبه عنوان یک آلمانی دیگر وارد صف قهرمانان شد. بعد از این مهم به ترتیب توربین پوتسدام، آرسنال(بدون شکست در هیچ مرحله ای)،فراکفورت و اف‌سی‌آر دویسبرگ در قالب جام زنان یوفا پیروز میدان شدند.

لیگ قهرمانان زنان اروپا

در ابتدای فصل ۲۰۰۹/۲۰۱۰ با تغییر نام رقابت ها به لیگ قهرمانان زنان تغییرات وسیع دیگری نیز رخ داد. اکنون همه کشور های اروپایی توانایی حضور در مرحله مقدماتی را داشتند و فقط قهرمانان پنج لیگ به صورت مستقیم در دور اصلی حضور پیدا می‌کردند.
توربین پوتسدام برنده اولین فصل رسمی لیگ قهرمانان زنان شد. لیون برای اولین بار پس از آنها قهرمان شد و فصل ۲۰۱۱/۲۰۱۲ نیز قهرمانی خود را تکرار کرد. دو فصل متوالی پس آن باشگاه وولفسبورگ پیروزی‌های ژرمن‌ها را تکرار کرد.
دوران فرمانروایی لیون فرا رسید. پیروزی در ۵ فصل متوالی لیگ قهرمانان زنان دستاورد چشمگیر باشگاه لیون بود. عصر طلایی که با رهبری بازیکنانی چون وندی رنارد، آدا هگربرگ و ایژون لی سومر برای لیون ایستادن بر بام اروپا را به همراه داشت.

تصویری از تیم المپیک لیون پس از قهرمانی در فصل ۲۰۲۲//۲۰۲۱


بالاخره پس از سال های در فصل ۲۰۲۰/۲۰۲۱ سر و کله فاتح جدید لیگ قهرمانان زنان پیدا شد. کاتالان ها که فینال گذشته را به لیون باخته بودند مقابل چلسی به پیروزی چهار بر یک دست یافتند. لیون سال بعد بار دیگر قهرمان شد و بارسلونا را در فینال از نیان برداشت. آبی‌و‌اناری‌ها فصل گذشته نیز با کامبک مقابل قهرمان دو دوره لیگ قهرمانان زنان، وولفسبورگ جایگاه خود را میان اسطوره‌های رقابت ها تثبیت کرد.

افتخارات

سال برگزاری تیم قهرمان کشور قهرمانتیم نایب قهرمان
۲۰۰۱/۲۰۰۲آینتراخت فرانکفورتآلماناومئو
۲۰۰۲/۲۰۰۳اومئوسوئدفورتانا هیورینگ
۲۰۰۳/۲۰۰۴اومئوسوئدآینتراخت فرانکفورت
۲۰۰۴/۲۰۰۵توربین پوتسدامآلمانزوگاردن
۲۰۰۵/۲۰۰۶آینتراخت فرانکفورتآلمانتوربین پوتسدام
۲۰۰۶/۲۰۰۷آرسنالانگلیساومئو
۲۰۰۷/۲۰۰۸آینتراخت فرانکفورتآلماناومئو
۲۰۰۸/۲۰۰۹اف‌سی‌آر دویسبرگآلمانزویزدا پرم
۲۰۰۹/۲۰۱۰توربین پوتسدامآلمانالمپیک لیون
۲۰۱۰/۲۰۱۱المپیک لیونفرانسهتوربین پوتسدام
۲۰۱۱/۲۰۱۲المپیک لیونفرانسهآینتراخت فرانکفورت
۲۰۱۲/۲۰۱۳وولفسبورگآلمانالمپیک لیون
۲۰۱۳/۲۰۱۴وولفسبورگآلمانتایرسو
۲۰۱۴/۲۰۱۵آینتراخت فرانکفورتآلمانپاریس سنت ژرمن
۲۰۱۵/۲۰۱۶المپیک لیونفرانسهوولفسبورگ
۲۰۱۶/۲۰۱۷المپیک لیونفرانسهپاریس سنت ژرمن
۲۰۱۷/۲۰۱۸المپیک لیونفرانسهوولفسبورگ
۲۰۱۷/۲۰۱۸المپیک لیونفرانسهبارسلونا
۲۰۱۸/۲۰۱۹المپیک لیونفرانسهوولفسبورگ
۲۰۲۰/۲۰۲۱بارسلونااسپانیاچلسی
۲۰۲۱/۲۰۲۲المپیک لیونفرانسهبارسلونا
۲۰۲۲/۲۰۲۳بارسلونااسپانیاوولفسبورگ
برندگان ادوار مختلف لیگ قهرمانان زنان اروپا
تصویری از بارسلونا، مدافع عنوان قهرمانی

گلزنان

رتبهبهترین گلزنتعداد گل
۱آدا هگربرگ۶۴
۲آنیا میتینگ۵۱
۳ایژون لی سومر
کوهنی پهلرز
۴۸
۵مارتا۴۶
۶کامیله ابیلی۴۳
۷کیم لیتل
لونا شلن
۴۲
۹نینا برگر۴۰
۱۰هانا لیونبرگ۳۹
بهترین گلزنان تاریخ لیگ قهرمانان زنان در اروپا

مرحله گروهی فصل ۲۰۲۳/۲۰۲۴

فصل ۲۰۲۳/۲۰۲۴ حتی قبل از این که شروع شود نیز در زمره عجیب‌ترین فصول لیگ قهرمانان زنان اروپا قرار گرفت. حذف تیم حاضر در نیمه‌نهایی فصول گذشته و فینالیست دوره قبل یعنی آرسنال و وولفسبورگ خیلی زود تر از آنچه انتظار داشتیم اتفاق افتاد. شکست هر دوی این تیم ها در مقابل پاریس‌اف‌سی نوید یک فصل شگفت‌انگیز می‌داد.

در گروه اول کسب ۱۶ امتیاز از ۶ مسابقه برای آبی‌اناری‌ها،مدافعان عنوان قهرمانی در گروهی که جز بارسلونا،بنفیکا، آینتراخت‌فرانکفورت و روزنگارد حضور داشتند نشان می‌داد که بارسلونا جایگاهی در میان چهار تیم اول رقابت خواهد داشت.
در گروه دوم لیون با کسب چهار پیروزی و دو تساوی توانست به عنوان صدر‌نشین به مرحله بعدی رقابت ها صعور کند. برن در این گروه بالاتر از اسلاویا پراگ و سنت پولتن قرارگرفت و با کسب امتیاز از لیون بزرگ تیم دوم این گروه شد.

گروه سه بی‌شک گروه مرگ لیگ بود. پاریس‌سنت‌ژرمن،آیاکس،بایرن،مونیخ و در پایان این رقابت‌های گروهی با ترتیب کسب ده،ده،هفت و پنج امتیاز، رده بندی در این گروه را مصخص کردند.
از گروه آخر نیز چلسی به عنوان صدرنشین از این گروه صعود کرد. معجزه نیز در همین گروه اتفاق افتاد.رئال مادرید با ۵ شکست و یک مساوی و بدون حتی یک برد در انتهای گروه قرار گرفت و حتی پاریس‌اف‌سی شگفتی ساز نتوانست به مرحله بعد صعود کند. بلکه بی‌کِی هکن با غلبه به هر‌دوی این تیم‌ها به دورحذفی راه یافت

تصویری از تیم المپیک‌لیون به هنگام قهرمانی لیگ یک ،قهرمان هشت دوره CL و فینالیست این دوره

مراحل حذفی و فینال

مرحله یک‌چهارم نهایی کاملا قابل پیش‌بینی پیش رفت. بارسلونا در مجموع پنج بر دو برن را حذف کرد. چلسی باشگاه آیاکس را از پیش رو برداشت و لیون بنفیکا را نیز در هم کوبید. هکن، تیم شگفتی ساز این دوره از رقابت ها مقابل پی‌اس‌جی به زانو درآمد و از صعود به مراحل بالاتر بازماند.
در اولین رقابت نیمه نهایی دو رقیب دیرینه مقابل یک دیگر صف آرایی کردند. چلسی که برای آخرین بار در لیگ قهرمانان زنان به رهبری اما هایز به میدان می‌رفت توانست در دور رفت و در خانه بارسلونا یاران الکسیا پوتیاس را با یک گل شکست دهد. اما در دور برگشت با دریافت دو گل در لندن بازی و میدان را واگذار کرد و رویای جام نقره‌ای خود را نیمه تمام گذاشت. لیون و پاریس در دیداری جذاب و پایاپای بازی رفت را با نتیجه سه بر دو برای لیون به اتمام رساندند.بازی برگشت نیز علارغم تلاش پاریس‌سنت‌ژرمن در خانه خود لیون با نتیجه دو بر یک بازنده رقابت بود و به فینال راه نیافت.

تصویری از تیم بارسلونا به هنگام قهرمانی لیگا‌اف فینالیست این دوره و مدافع عنوان قهرمانی


با این نتایج بارسلونا و لیون در تاریخ چهارم خرداد یا همان بیست‌و‌پنج می در استادیوم سن مامس شهر بیلبائو در فینال به مصاف یکدیگر خواهند رفت. بارسلونا که تا به امروز نتوانسته در لیگ‌ قهرمانان‌ زنان‌ تیم المپیک‌لیون را شکست دهد امیدوار است در برابر شیر‌های فرانسوی علارغم انگیزه مضاعف آنها برای فتح نهمین UWCL خود پیروز میدان باشد. لازم به ذکر است که هر دوی آنها فاتح لیگ های داخلی خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *