پادشاه در افول؛ آیا لیورپول باید از محمد صلاح دل بکند ؟

امیر محمد کلانتری، فوتبال لب– بدون شک محمد صلاح یکی از بهترین بازیکنان نسل خود، و یکی از بازیکنانی است که سال های سال در خاطرات اهالی مرسی ساید باقی خواهد ماند.

او در این فصل ۲۴ گل در ۴۱ بازی در تمامی رقابت ها به ثمر رساند.

همین چند ماه پیش بود؛ صلاح موفق شد دویستمین گل خود را برای لیورپول به ثمر برساند. او اکنون در ۳۴۶ بازی در تمامی رقابت ها، ۲۱۰ گل و ۸۶ پاس گل برای این باشگاه به ثبت رساند.

بازیکن مصری با انبوهی از جام ها و افتخاراتی که در طول این سال ها بدست آورد. در آستانه اتمام هفتمین فصل حضورش در میان قرمز های مرسی‌ساید می‌باشد.

قرارداد فعلی این بازیکن در سال ۲۰۲۵ منقضی می‌شود و اگرچه گزارش ها حاکی از آن است که باشگاه تابستان امسال قصد دارد او را حفظ کند و این بازیکن نیز عجله‌ای برای جدایی ندارد. اما اتفاقات و حواشی اخیر باعث شد که شک و شبهه هایی در مورد آینده مو در لیورپول بوجود بیایید.

اکنون در ذهن تمامی هواداران یک سوال وجود دارد ” آیا او سال آینده بصورت یک بازیکن آزاد از لیورپول جدا خواهد شد. یا اینکه سران باشگاه جدای از عملکرد ضعیف او در این مدت، قرارداد پردرآمدترین بازیکن خود را تمدید خواهند کرد ؟ “

تا دو ماه پیش همه چیز عالی بود. گویا زمین و زمان به نحوه ای هماهنگ شد، تا آخرین فصل مرد محبوب آلمانی به باشکوه‌ترین شکل ممکن به اتمام برسد.

قرمز ها حتی بدون حضور محمد صلاح فاتح کارابائو‌کاپ شدند. به یک چهارم نهایی جام حذفی و لیگ اروپا راه یافتند و در کورس قهرمانی پیشتاز بودند.

صلاح در اوایل ماه مارس از مصدومیت بازگشت. به نظر می‌رسید که همه چیز جوری چیده شده است تا پادشاه و یارانش به لیورپول کمک کنند تا در ماه‌های پایانی آخرین فصل حضور یورگن کلوپ در این باشگاه جام های بیشتری کسب کنند.

اختلاف بزرگ

زمان به سرعت گذشت و شنبه گذشته در حالی که لیورپول از جام حذفی و لیگ اروپا حذف شد و امید های آن‌ها برای قهرمانی در پریمیرلیگ تیره و تار شد، قابی غمگین در چشم هواداران به جای ماند. ” تماشای دعوای بازیکن و سرمربی محبوبشان “

کلوپ در کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی در مقابل تاتنهام با کشیدن خط و نشانی برای منتقدان، گفت: «کاملاً حل شد، هیچ مشکلی بین ما وجود ندارد.

اگر مدت زیادی همدیگر را نمی شناختیم، مطمئن نبودم که چگونه با آن مشکل کنار می‌آمدیم. اما ما به یکدیگر احترام می گذاریم، بنابراین واقعاً هیچ مشکلی نیست.»

لیورپول در پنج بازی آخر خود در پرمیرلیگ تنها ۶.۱ درصد از شوت های خود را تبدیل به گل کرده است. تنها ناتینگهام فارست (۵.۷ درصد) و برایتون (۲ درصد) در این مدت در مقابل دروازه حریف عملکرد بدتری از لیورپول داشته اند.

بعنوان بازیکنی که گلزن اصلی تیم‌ بشمار می‌رود و همیشه در فرم مطلوبی قرار داشته است.

صلاح مقصر اصلی ماجرا؟

با وجود اینکه پس از بازگشت او از مصدومیت، لیورپول در تمامی تورنومنت ها تسلیم شد. ولی قطعا مشکل تیم مربوط به عوامل مختلفی می‌شود و صلاح را نمی‌توان مقصر اصلی این ماجرا جلوه داد.

او در دوتا از بازی های لیگ در مقابل فولام و وستهم نیمکت نشین شد. چیزی که صلاح در طول این سال‌ها به آن عادت نکرده بود و به نظر می‌رسید که حضور در لندن استادیوم آخرین ماجراجویی او با قرمز ها باشد. چرا که او آشکارا با سرمربی خود وار بحث و دعوا شد. 

او سپس پس از تساوی 2-2 در مقابل وستهم به خبرنگاران گفت که اگر با آنها صحبت کند ” آتش به پا خواهد شد ” آتشی که شاید یورگن کلوپ انتظار داشت در مقابل حریفان از او ببیند.

همه اینها باعث شد که سؤالاتی در ذهن هواداران در مورد اینکه ” آیا صلاح بهترین روز های خود را پشت سر گذاشته یا خیر ” ایجاد شود. 

آمار و ارقام

با توجه به اینکه او در ماه ژوئن 32 ساله می شود، احتمالا نباید از او انتظارات سال های قبل را داشته باشید.  اما آیا عملکرد او در این فصل واقعا ارزش زیر سوال بردن آینده او را داشت؟

صلاح در نیمه اول فصل ۲۰۲۳/۲۴، قبل از اینکه اوایل ماه ژانویه برای جام ملت های آفریقا راهی ساحل عاج شود، روی ۲۶ گل در ۲۷ بازی در تمامی رقابت ها تاثیر مستقیم داشت (۱۸ گل، ۸ پاس گل) که ۱۳گل غیر پنالتی بود.

او پس از بازگشت از مصدومیتی که در آفریقا متحمل شد، ۱۴ بازی انجام داد. روی ۱۰ گل (۶ گل، ۴ پاس گل) تاثیر مستقیم داشته است که از این تعداد چهار گل غیر پنالتی بوده است.

صلاح

یکی از ویژگی های مهم صلاح برای لیورپول این بود که او در فصل های قبل همیشه در دسترس بوده است.

مو از زمان انتقال به مرسی ساید در سال ۲۰۱۷ هرگز کمتر از ۴۰۰۰ دقیقه در یک فصل بازی نکرده است. با این حال او حداقل باید ۵۰ دقیقه دیگر بازی کند تا به ۳۰۰۰ دقیقه بازی برای این فصل برسد.

صلاح

ما در این مقاله فقط آمار او در پرمیرلیگ را مقایسه خواهیم کرد زیرا طبیعتا در لیگ اروپا حریفان به مراتب ضعیف‌تر از انگلیس هستند.(آمار مربوطه برای پیش از مسابقه مقابل تاتنهام هستند)

افت و خیزهایی به قیمت افت تیم؟

اولاً، لازم به ذکر است که از هفت فصل حضور صلاح در لیورپول، این بهترین عملکرد او از لحاظ موقعیت‌های ایجاد شده از بازی باز (۲.۳۴) و همچنین بهترین فصل او از لحاظ ایجاد موقعیت‌های بزرگ گلزنی (۰.۸۵) در هر ۹۰ دقیقه بود. 

همچنین این فصل بدترین عملکرد او در دقت پاس در یک سوم پایانی حریف بود (۷۳ درصد). اما به نظر می رسد که تا حدودی به دلیل تلاش او برای صاحب توپ کردن بازیکنانی مانند داروین نونیز و … بود.

این سومین عملکرد بهتر او از لحاظ گلزنی در هر ۹۰ دقیقه (۰.۶۸) بوده است. و پنجمین عملکرد او از لحاظ گلزنی بدون احتساب پنالتی ها (۰.۴۸) است.

آمار گلزنی و پاس‌گل محمد صلاح در فصول مختلف پرمیرلیگ با پیراهن لیورپول

صلاح

خلا دفاعی

صلاح هرگز به اندازه سایرین در دفاع فعال نبوده است، اما این سومین فصل برتر او در لیگ از لحاظ میانگین باز پس گیری مالکیت توپ در هر ۹۰ دقیقه (۳.۱) و دومین فصل برتر او از لحاظ میانگین باز پس گیری توپ در یک سوم پایانی حریف در هر ۹۰ دقیقه (۰.۹۵) بوده است.

میزان از دست دادن مالکیت توپ توسط صلاح در این فصل یکی از مواردی است که او را مورد انتقاد قرار داد.

وقتی به آمار نگاه می‌کنیم، میبینیم که تعداد دفعاتی که او در این فصل در هر ۹۰ دقیقه توپ را از دست داد (۱۶.۳) کمتر از سه فصل قبلی او در لیگ است.

صلاح

یکی از فاکتور هایی که عملکرد صلاح مطمئناً در آن رو به پسرفت بود، میزان دریبل زدن او است.

صلاح در دو فصل اول حضورش در لیورپول، تلاش های زیادی برای دریبل می‌کرد که با درصد موفقیت بالایی نیز برخوردار بودند. 

او ۴.۳ دریبل در هر ۹۰ دقیقه با موفقیت ۵۶ درصد در فصل ۲۰۱۷/۱۸ و ۴.۷ دریبل در هر ۹۰ دقیقه با ۴۷.۹ درصد موفقیت در فصل ۲۰۱۸/۱۹ انجام داد.

این میزان در دو فصل آینده به کمتر از سه دریبل در هر ۹۰ دقیقه کاهش یافت. میزان موفقیت آن از ۵۳.۲ درصد در فصل ۲۰۱۹/۲۰ به ۳۶ درصد در فصل ۲۰۲۰/۲۱ کاهش یافت.

در فصل ۲۰۲۱/۲۲ آمار ۴.۴ دریبل در هر ۹۰ دقیقه را ثبت کرد که در فصل گذشته این آمار به ۳.۷ دریبل در هر ۹۰ دقیقه کاهش و در فصل جاری نیز این عدد به ۳.۱ دریبل کاهش یافت.

میزان موفقیت ۳۱.۲ درصدی دریبل های او در این فصل، ضعیف ترین آمار او از این لحاظ طی هفت فصل حضورش در این تیم بود.

صلاح قبل و بعد از جام ملت‌ها :

میانگین گلزنی او در هر ۹۰ دقیقه از ۰.۷۲ به ۰.۵۲ کاهش یافت. همچنین آمار ۰.۵۲ گل غیر پنالتی او به ۰.۳۴ کاهش پیدا کرده است.

میانگین پاس گل های او در هر ۹۰ دقیقه نیز از ۰.۴۱ به ۰.۱۷ کاهش یافت.

میانگین شوت های او در هر ۹۰ دقیقه از ۳.۴ به ۶.۰ افزایش یافت، که نشان می‌دهد او همچنان تشنه گلزنی به حریفان است. 

گل های مورد انتظار او در ۹۰ دقیقه از ۰.۴۹ به ۰.۶۶ افزایش یافت (با چشم‌پوشی از پنالتی ها) .

اما نرخ تبدیل شوت او از ۲۱.۵ درصد به تنها ۸.۶ درصد کاهش یافت.

همچنین نرخ تبدیل شانس های بزرگ او به گل از ۶۰ درصد به ۳۳.۳ درصد کاهش یافت.

بدترین فصل صلاح در نرخ تبدیل شوت، سالی بود که لیورپول با ۹۹ امتیاز قهرمان لیگ شد.

به طور کلی سه فصلی که او بدترین نرخ تبدیل شوت را از خود جای گذاشت، تمام فصولی بود که قرمزها بیش از ۹۰ امتیاز بدست آوردند.

میانگین تکل های او در هر ۹۰ دقیقه نیز از ۰.۶۷ به ۰.۱۷ کاهش یافت.

آمار محمد صلاح در نیم فصل دوم از لحاظ موفقیت در کسب مالکیت توپ بهبود یافت. ( از ۳.۰ در هر ۹۰ دقیقه به ۳.۵ افزایش می‌یابد )

همچنین موفقیت در برتری مالکیت توپ او در یک سوم پایانی زمین حریف از ۰.۸ در هر ۹۰ دقیقه به ۱.۶ افزایش یافت.

میزان موفقیت دریبل های او نیز از زمان بازگشتش بهبود می‌یابد ( از ۲۸.۸ درصد اوایل فصل اکنون به ۳۸.۹ درصد افزایش یافت.)

با توجه به اینکه آرنه اسلات سرمربی جدید لیورپول خواهد بود، باید ببینیم که آیا این بازیکن مصری با رویکرد و تاکتیک او همخوانی دارد یا خیر؟

صلاح یا مینته؟

در فاینورد در این فصل، اسلات بیشتر از یانکوبا مینته (بازیکن قرضی نیوکاسل) در سمت راست خط حمله سه نفره خود استفاده کرده است.

همانطور که در هیت مپ بالا مشاهده میکنید، صلاح و مینته به طور کلی یک منطقه از زمین را پوشش می دهند، اگرچه صلاح در نقاط بیشتری نسبت به این بازیکن حضور دارد.

تفاوت سطح لیگ ها را باید در نظر گرفت ولی مینته در هر ۹۰ دقیقه به طور متوسط ​​۰.۵۹ گل زد و ۰.۳۳ پاس گل به ثبت رساند.

با این حال مینته در هر بازی به طور میانگین شوت های کمتری می‌زند (۳.۴) و ۱.۰۵ موقعیت بزرگ گلزنی ایجاد می‌کند. نرخ تبدیل شوت او تنها ۰.۶۵ درصد بهتر از صلاح است.

مینته نه تنها در حال حاضر بیشتر از صلاح اقدام به دریبل می‌کند، بلکه این کار را با سرعتی فراتر از بازیکن مصری لیورپول انجام می‌دهد.

بهترین فصل صلاح در لیگ برتر از لحاظ دریبل زنی، فصل ۲۰۱۸/۱۹ بود که میانگین ۴.۷ دریبل در هر بازی را داشت.

مینته که ۱۹ سال سن دارد. در این فصل میانگین ۷.۸ دریبل در هر مسابقه با نرخ موفقیت قابل قبول ۴۶.۱ درصد را ثبت کرد.

بنابراین اگر اسلات انتظار خواهد داشت که محمد صلاح میزان و شدت دریبل هایش را به طور قابل توجهی افزایش دهد. باید به طور واضح و شفاف به او گفت که این خواسته او فراتر از توان بازیکن ۳۲ ساله خواهد بود.

لیورپول بدون صلاح

از زمان رفتن محمد صلاح در ماه ژانویه به ساحل عاج، لیورپول ۱۰ بازی بدون او در لیگ برتر انجام داد.

از این مسابقات، آنها هفت برد، دو تساوی و یک شکست داشته اند.

در این بازی ها آنها میانگین ۲.۷ گل و دریافت ۱.۱ گل در هر بازی را به ثبت رساندند. به طور میانگین ۲.۳ امتیاز در هر بازی را کسب کردند.

در پنج بازی ای که صلاح پس از بازگشت و رهایی از مصدومیت انجام داد، لیورپول دو برد، یک تساوی و دو شکست کسب کرد.

این بازی ها آن‌ها میانگین ۱.۴ گل و دریافت ۱.۴ گل در هر بازی را به ثبت رساندند و به طور میانگین ۱.۴ امتیاز در هر بازی را کسب کردند.

این آمار نا امید کننده فقط محدود به 5 بازی است.

اگر بخواهیم به آمار لیورپول در تمامی بازی های اين فصل که صلاح در آنها حضور داشته است نگاه بکنیم؛

این تیم در آن مسابقات نرخ برد ۶۰ درصد، میانگین ۲.۰ گل و دریافت ۱.۰ گل و کسب ۲.۱ امتیاز در هر بازی را کسب کردند.

اولین بازی او پس از مصدومیتی که در جام ملت ها متحمل شد، حضور بعنوان بازیکن تعویضی در مقابل برنتفورد است.

جایی که او یک گل و یک پاس گل ثبت کرد و به نظر می‌رسید که همچنان در فرم مطلوب خود قرار دارد.

قرمز ها آن بازی را ۴-۱ بردند.

پس از آن او مصدومیت دیگری را متحمل شد که او را تا پیروزی ۵-۱ مقابل اسپارتا پراگ در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ اروپا از میادین دور نگه داشت.

به هر حال ما در مورد محمد صلاح صحبت میکنیم.

پادشاه رفتنی است؟

پادشاه سالیان اخیر قرمز ها با درخشش و گل هایی که به ثمر رساند و با کمک هم‌تیمی ها و سرمربی محبوبشان جام های زیادی را برای هواداران این تیم به ارمغان آوردند و حسرتی بر دل آنها نگذاشتند.

با اینکه مو صلاح در دو ماه اخیر از فرم عالی خود دور بوده است ولی دور از انصاف خواهد بود. شخصی را که همواره یکی از بهترین بازیکنان جهان در طول این هفت سال بوده است را بخاطر یک بدشانسی و دو ماه عملکرد ضعیف، به سادگی کنار بگذاریم.

[OPTA, analys]

برای شنیدن تحلیل‌های صوتی هفتگی در پادکست فوتبال لب، از این لینک به ما گوش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *