حکم APT علیه منچسترسیتی، نیز نظر کسی را نتوانست تغییردهد!

منچسترسیتی و حکم APT

منچسترسیتی برنده داستان می‌شود؟

یوسف جوانشیر، فوتبال لب – وجه مشترک اهالی رسانه و تیم‌ها در مورد درگیری‌های حقوقی میان منچسترسیتی و لیگ برتر، توجه و زیرسوال بردن تمام موارد ارائه شد.

دیدگاه‌های دوگانه‌ای در مورد این 115 اتهام وجود دارد: رقبای سیتی ممکن است نابودی این تیم را بخواهند، همان‌طور که پپ گواردیولا اخیراً بیان کرد! در حالی که باشگاه امیدوار است و احتمالاً انتظار یک پیروزی بزرگ را داشته باشد. همه می‌خواهند بدانند که کدام یک از این دو نتیجه در پیش خواهد بود.

به احتمال زیاد این جدل‌ها ادامه می‌یابند، تا بالاخره در مرحله‌ای، یک برنده نهایی وجود داشته باشد. طرف بازنده اما، نمی‌تواند برای مثال میان تبرئه و سقوط، یکی را انتخاب کند.

موضوعی که در مورد حکم بعدازظهر دوشنبه، از اتهام حقوقی منچسترسیتی به لیگ برتر بر سر قوانین معاملاتی با طرف‌های مرتبط (APT)  وجود دارد، این است که برای هر دو طرف شرایطی فراهم شد که ادعای پیروزی کنند. حتی متخصصان حقوقی نیز نتوانستند در مورد اینکه چه کسی تا به حال برنده این دوئل شد، به اجماع برسند.

روز دوشنبه، لیگ برتر انگلیس طی بیانیه‌ای اعلام کرد که “سیتی در اکثر چالش‌های خود ناموفق بود. همچنین دادگاه تشخیص داد که قوانین APT  از اجزا ضروری به شمار می‌روند، و بایستی به عنوان یک هدف قانونی، دنبال شوند. همچنین برای اطمینان از موثر بودن آن‌ها، قوانین سودآوری و پایداری (PSR) وضع شد. که در نتیجه، از یکپارچگی و پایداری ورزشی در لیگ برتر حمایت شد.”

تلاش بی‌فایده؟

سیتی بیانیه خود، که پنج ضربه مهلک به لیگ برتر را وارد کرده بود، منتشر کرد. در واقع یک پیوند مستقیم به صفحه 164 سند هیئت مستقل ارائه کرده بود، که خلاصه ای از یافته‌های مستقل برای حمایت از موضع خود – اگرچه تقریبا غیرممکن است برای هر کسی، به خصوص یک فرد کاملا نامرتبط، آن را بدون پیش‌زمینه از 174 صفحه دیگر، درک کند.

روز سه‌شنبه، اتفاق متفاوتی رخ داد: سیتی آنقدر مطمئن است که بطور قاطعانه خود را برنده ماجرا می‌بیند. آن‌ها به لیگ و 19 باشگاه دیگر، در این بخش نامه نوشت تا اصرار کنند که برداشت لیگ برتر از وقایع اشتباه است. در آن نامه، سیتی می‌گوید که بیانیه‌ای که بعدازظهر دوشنبه توسط لیگ منتشر شد «گمراه‌کننده و حاوی چندین اشتباه است» و «یک روش عجیب و غریب برای نگاه کردن به قضیه است.»

باشگاه‌های لیگ برتر، هفته آینده برای بحث درباره پیامدهای پرونده APT تشکیل جلسه خواهند داد.

مدیران باشگاه همچنین نگرانی خود را از اینکه لیگ قصد دارد ظرف 10 روز، قوانین خود را به روز کند، ابراز کردند. یکی از دلایل اساسی که سیتی در وهله اول علیه قوانین APT لیگ شکایت کرد، این بود که آن‌ها احساس کردند این قانون که در سال 2021 اقتباس شد، باعجله در حال اجرایی‌شدن هستند.

در بیانیه دوم سیتی آمد: «دادگاه قوانین APT را غیرقانونی اعلام کرد. موضع باشگاه منچسترسیتی این است که بدان معناست؛ همه قوانینAPT  باطل هستند و از سال 2021 وجود داشتند. در مکاتبات اخیر، لیگ برتر با منچسترسیتی موافقت کرد که این موضوعی است که باید توسط دادگاه حل شود. بنابراین، قابل توجه است که لیگ برتر اکنون به دنبال مشارکت باشگاه‌های عضو در فرآیند اصلاح قوانین APT است؛ در حالی که حتی از وضعیت آن قوانین اطلاعی ندارد.

سند APT دارای مشکل است و روزنامه‌نگاران چیزی از آن متوجه نمی‌شوند!

منچسترسیتی

در حالی که جلسه رسیدگی به اتهامات 115 درجریان است. رقبای سیتی می‌خواهند که قانون به سختی و آنگونه که مستحق آن هستند، در برابر این اتهامات ایستادگی کند. لیگ برتر مخصوصا اعلام کرد که ادعای سیتی مبنی بر گمراه‌کننده بودن یافته‌های آن‌ها را کاملاً رد می‌کند. اگرچه تصور می‌شود که هیچ برنامه‌ای برای رأی‌گیری درباره هیچ یک از یافته‌ها در جلسه پنج‌شنبه آینده لیگ وجود نخواهد داشت.

این یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که در این میان وجود دارد: یک سند 175 صفحه‌ای در دسترس عموم است. اما فرد معمولی شما (یا روزنامه نگار) اشتها یا استقامتی ندارد، چه برسد به درک همه چیز. آیا می‌تواند این موضوعات را به درستی هضم کند؟ افراد بسیار بیشتری هستند که قبلاً تصمیم خود را گرفته‌اند که مهم نیست سیتی یا لیگ برتر چقدر قانع‌کننده ادعای خود را مطرح کنند، خیلی به خود سخت نمی‌گیرند.

این احتمالاً همان عاملی است که حتی پس از رسیدگی به 115 اتهام، نظر همه درمورد نتیجه آن یکسان نخواهد بود. اما حداقل برندگان و بازندگان آشکاری وجود دارد. با پرونده APT، هنوز جای زیادی برای ادعاهای متقابل وجود دارد.

سیتی از جهتی که موفقیت‌های بزرگی را تجربه کرد، حتی اگر بسیاری از دفاعیه‌های آن‌ها رد شود، حق دارد. هنگامی که چالش حقوقی در ژوئن آشکار شد، گزارشی که آن‌ها به پنل لیگ ارائه کردند، که به دلیل تأثیر قوانین APT، قیمت بلیط باید افزایش یابد. چیزی که در وهله اول باعث شد طرفداران باشگاه را به تردید بیاندازد، همچنین هیچ واکنشی برای ارائه در برابر این اتفاق ناگهانی نداشت.

با این حال، هیچ شکی وجود ندارد که این هیئت اعلام کرد که قوانین لیگ برتر در موقعیت‌های غیرقانونی و غیرمنصفانه اعمال می‌شود؛ به ویژه در مورد منچسترسیتی، و این یک پیروزی بزرگ برای باشگاه است. دو تصمیم قبلی لیگ برتر در مورد حامیان مالی مستقر در ابوظبی نیز باطل شد (یک سوم آن پیش از جلسه دادگاه لغو شد.)؛ زیرا مدت زمان زیادی برای بررسی آن از سوی لیگ گذاشت.

منچسترسیتی، لیگ برتر را زیر سوال برد؟!

با اصرار سیتی در نامه خود مبنی بر اینکه همه قوانین APT اکنون باطل هستند، این ایده قابل بحث است که باشگاه، اتهام قانونی را در تلاش برای لغو کامل قوانین باوجود نداشتن جایگزین آن‌ها آغاز کرد. تلقین برخی از رقبا این است که سیتی می‌تواند و باید قراردادهای اسپانسرشیپ را افزایش دهد، تا به دور زدن قوانین کمک کند.

اگرچه سیتی فهرست بلندبالایی از مسائل مربوط به این قوانین داشت. نحوه نگارش آن‌ها، دامنه آن‌ها، نحوه به کارگیری آن‌ها، پیامدهای آن‌ها، چرایی ورود آن‌ها در وهله اول. و قطعاً به نظر می‌رسد بسیار مشتاق به اشاره آن است که قوانین لیگ برتر دیگر معتبر نیستند! آن‌ها انتظار یا حتی امیدی به سناریوی غرب وحشی ندارند که در آن هرچیزی انجام می‌شود. آن‌ها هنوز هم قوانین و مقررات را می‌خواهند، فقط در ظاهری متفاوت.

علاوه بر این، سیتی از مدت زمان شروع جریان، رویه‌های لیگ برتر برای تجزیه و تحلیل قراردادهای اسپانسرینگ، میزان هزینه بر بودن مقررات برای باشگاه‌ها، میزان گسترده بودن تعاریف لیگ با نگاهی به قراردادها و قوانین اسپانسرینگ، ناراضی بود. در سال 2021 از بخش‌های «وابسته» به بخش‌های «مرتبط» تغییر کرد، و کلمه «بدیهی است» نیز هنگام تعیین ارزش منصفانه بازار حذف شد. منصفانه است که بگوییم آن‌ها مدلی مطابق با مقررات قبلی را در نظر داشتند (بین سال های 2013 تا 2021 و مقررات فعلی یوفا که باشگاه‌ها باید بدون توجه به قوانین لیگ برتر به آن پایبند باشند).

قانون سوم نیوتن

منچسترسیتی و قانون سوم نیوتن

یکی از بردهای بزرگ منچسترسیتی به یافته‌های مربوط به وام های سهامداران مربوط می‌شود. بخشی از دلایلی که سیتی با موفقیت استدلال کرد که قوانین APT به طور ناعادلانه اعمال می‌شود؛ این بود که آن‌ها اشاره کردند که لیگ برتر مواردی را که مالکان به باشگاه‌های خود پول قرض دادند، نادیده گرفت.

معاملات بین، مثلاً، باشگاه‌های متعلق به خاورمیانه و حامیان مالی خاورمیانه به شدت مورد بررسی قرار می‌گیرند. اما باشگاه‌هایی که صرفاً از صاحبان خود پول دریافت می‌کنند (که گاهی اوقات بدون سود بازپرداخت می‌شوند) مشکلی ندارد؟ این موضوع اکنون در کانون توجه قرار گرفت و به راحتی می‌توان تصور کرد که سیتی با این فکر که چندین باشگاه که در سال‌های اخیر برای مجازات آن‌ها تلاش کردند، اکنون در معرض خطر نقض قوانین هزینه‌ها قرار دارند، به ریش افراد علیه خود می‌خندد.

برای کسانی که به سیتی بی‌اعتماد هستند، ممکن است تلخ به نظر برسد، اما باشگاه در اینجا یک نکته غیرقابل انکار را ارائه می‌کند: بدیهی است که وام‌ها باید بازپرداخت داشته باشند. اما باشگاه‌هایی که این وام‌ها را دریافت می‌کنند، می‌توانند با شرایط بسیار مطلوب و اغلب انعطاف پذیر از تسهیلات مالی بهره‌مند شوند. این مطمئناً باید هنگام تفکر در مورد PSR در مورد توجه قرار بگیرد.

همانطور که هیئت ناظر دست یافت، “اثر بر رقابت یکسان است، چه پول به طور شفاف از مالک دریافت شود یا به روشی غیرشفاف از شخص ثالث.”

با توجه به این که تعداد زیادی باشگاه ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند (۹ باشگاه از مالکان خود وام دریافت کردند) و اکثریت ۱۴ باشگاه باید یک پیشنهاد را تصویب کنند. تصور اینکه این مقررات چگونه عمل خواهند کرد، قابل پیش بینی نیست. مانند این است که بوقلمون‌ها در مورد نحوه تحویل کریسمس نظر می‌دهند.

لیگ برتر زیر سلطه وکلای منچسترسیتی

همچنین یک بخش قانونی ظریف اما بسیار قابل توجه در حکم نیز وجود دارد. این هیئت با ارائه مدارکی حاوی چشم‌پوشی از وام‌های سهامداران، مشخص کرد که لیگ برتر قانون رقابت را با دلایل مشخص نقض کرده است. این بدان معناست که لیگ در واقع به جای اینکه این کار را تصادفی انجام دهد، تصمیم به انجام آن گرفت. وقتی صحبت از سوء استفاده از قدرت توسط لیگ به میان می‌آید، قضیه کاملا واضح است.

این حکم همچنین پتانسیل برای سیتی و سایر باشگاه‌ها ایجاد می‌کند، که برای پیگیری خسارات ناشی از لیگ برتر در رابطه با معاملاتی که به‌طور ناعادلانه محاسبه شد، ممکن است منجر به تحویل مبالغ چشمگیر نشود، اما می‌تواند فساد در لیگ را را به شکلی دیگر اثبات کند.

لیگ برتر قبلاً مبالغ قابل توجهی را برای هزینه‌های قانونی با سایر باشگاه‌ها درگذشته خرج کرده است. این در حالیست که منچسترسیتی مبلغ قابل‌توجهی که برای مشاور حقوقی هزینه می‌کند، لیگ برتر همان حدود را از اورتون و به‌ویژه لسترسیتی دریافت کرد. با وجود این که آن باشگاه‌ها از تیم وکلا ارزان‌تری استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از مواردی که حکم روز دوشنبه ثابت کرد این بود که این به دور از درخواست بیهوده سیتی بود. هنگامی که اخبار مربوط به اتهام حقوقی در ماه ژوئن منتشر شد، بسیاری آن را پایان فوتبال آنگونه که ما می شناسیم، تلقی کردند. خم کردن مچ شیطانی توسط قهرمانان لیگ برتر برای نشان دادن اینکه آن‌ها برای رسیدن به نتیجه بزرگتر دست از هیچ کاری نمی کشند.

سیتی مطمئناً تمام تلاش خود را برای شکست دادن لیگ برتر به دلیل 115 اتهام انجام می‌دهد، اما رای APT نشان می‌دهد که سیتی دلایل واقعی برای ارائه به این پرونده داشت. همه استدلال‌های آن‌ها پذیرفته نشد، اما برخی از موارد مهم مورد تایید قرار گرفتند. همجنین هرگونه تغییر در قوانین مربوط به وام‌های سهامداران در واقع می‌تواند لیگ را به طور کلی عادلانه‌تر و همچنین مدیران سیتی را خوشحال کند.

انتظار برای برندگان و بازندگان بزرگ ادامه دارد.

برای شنیدن تحلیل‌های صوتی هفتگی در پادکست فوتبال لب، از این لینک به ما گوش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *