لوئیس روبیالس؛هزینه گزاف یک رسوایی یا یک مچگیری بزرگ

عسل رضائی-فوتبال لب،اصولا مدیریت سازمان های بزرگ شغل کثیفی است.مجبورید همه کار انجام دهید تا به هدف خود برسید. همه کار کنید تا کشور را سربلند کنید حتی اگر مجبور باشید قربانی بدهید اما اگر فقط کمی زیاده روی کنید آنچنان زمین می‌خورید که دیگر نتوانید بلند شوید.
لوئیس روبیالس جوان وقتی دیدی قرار نیست در دوران فوتبالش برای خود کسی شود تصمیم گرفت درسش را ادامه دهد. وکیل شود و دنبالش را بگیرد تا روزی پشت میز های چوبی بنشیند و تصمیم بگیرد.تصمیم بگیرد که مستطیل سبز چگونه اداره خواهد شد و مجرکی باشد برای ماتادور ها اما طمع با او کاری کرد که دیگر نتواند سرش را بلند کند.

رسوایی ها خیلی زود آغاز شدند

لوئیس روبیالس مارس سال ۲۰۱۰ به عنوان رئیس اتحادیه بازیکنان برگزیده شد و برای اولین بار به عنوان یکی از مقامات بلند پایه فوتبال اسپانیا سروع به کار کرد. می سال ۲۰۱۸ ترفیع گرفت و به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا شد. اسپانیایی که در همان سال در آستانه جام جهانی روسیه قرار داشت و به عنوان یکی از تیم های شایسته عنوان قهرمانی شناخته می‌شد.

اما طوفان او خیلی زود از راه رسید. در ۱۴ ژوئن سال ۲۰۱۸ و بعد از رسیدن هواپیمای حامل تیم ملی اسپانیا به خاک روسیه،لوئیس روبیالس دست به اقدام عجیب زد. خوان لوپتگی سرمربی تیم ملی را در چند روز مانده اولین بازی لاروخا از سمت خود برکنار کرد. احتمالا یکی از جنجالی ترین اتفاقات جام جهانی ۲۰۱۸ بود که روبیالس دلیل آن را مذاکره پنهانی رئال‌مادرید با لوپتگی دانست. فرناندو هیرو را سرمربی تیم ملی نامید. با شکست در مرحله یک هشتم نهایی مقابل میزبان جام شکست خورد و به همراه آن اولین شکست روبیالس رقم خورد.

رسوایی پشت رسوایی

۸ سپتامبر همان سال، در یک کنفرانس خبری به خاویر تباس، رئیس لالیگا حمله کرد و وی را به فساد در برگزاری سوپر کاپ اسپانیا در ایالات متحده محکوم کرد. سال ۲۰۱۹ توسط el confidencil،مکالمات او که با جرارد پیکه،ستاره وقت باشگاه بارسلونا به بیرون درز کرد که بعدها super cup files نامیده شد. فایل های صوتی که در آن نشانه هایی از مذاکره برای حق پرداخت کمیسیون برای سوپر کاپ عربستان به پیکه وجود داشت. همچنین مشخص شده بود که یکی از شروط برگزاری رقابت ها در عربستان حضور دو تیم رئال مادرید و بارسلونا در رقابت ها بود.

اما حواشی رئیس یکی فدراسیون اسپانیا تمامی نداشت. او که به عنوان نائب رئیس کنفدراسیون فوتبال اروپا نیز شناخته می‌شد در سال ۲۰۲۲ با خیانت یکی از خویشاندان خود مواجه شد. دفتردار سابق او و عموی روبیالس، خوان روبیالس وی را متهم به اختلاس از پول فدراسیون برای برگزاری یک مهمانی شخصی در سال ۲۰۲۰ و سفر به نیویورک همراه نقاشی مکزیکی به در سال ۲۰۱۸ شد. همچنین طرح جاسوسی علیه رئیس اتحادیه فوتبال بازیکنان دیوید آخانزو یکی دیگر از اتهامات وی بود.

لوییز روبیالس در سال ۲۰۱۸

جام جهانی در دستان لاروخا

قهرمانی های متدوام تیم ملی زنان در چند سالی که لوئیس روبیالس رئیس فدراسیون بود باعث می‌شد که طرفداران لاروخا امید فراوانی به تیم زنان خود در جام جهانی ۲۰۲۳ استرالیا و نیوزلند داشته باشند. اما حدود هشت ماه پیش از شروع رقابت ها فدراسیون فوتبال با نامه چهارده بازیکن فعال تیم ملی مواجه شد که در آن درخواست می‌شد که تذکراتی به سرمربی تیم ملی خورخه ویلدا شود. بازیکنان در اعتراض به رفتار های متناقض و نامتعارف او دست به چنین اقدامی زدند اما فدراسیون و روبیالس با اقدام به آشکار سازی این پیام ها زد و حمایت بی چون‌وچرا از ویلدا به عمل آورد.

اتفاقی که باعث شد تا ماه ها ستاره هایی چون الکسیا پوتیاس، آیتانا بونماتی، جنی هرموسو، اونا بتیه، ساندرا پانیوس، پاتری گویخارو، ماپی لئون و… حاضر به شرکت در اردو های تیم ملی نشوند. با اصرار فدراسیون چهار نام ابتدایی و به علاوه آن چند نفر دیگر دوباره به تیم بازگشتند. سپس در آستانه جام جهانی برخی از کم تجربه‌تر ها به میدان مسابقه رفتند.

سالما پارایلو، یکی از جوانان حاضر در جام جهانی

در کمال ناب آوری اسپانیایی که در مرحله گروه توسط تیم زنان ژاپن با نتیجه چهار و صفر در هم کوبیده شده بود به فینال رسید. با غلبه بر قهرمان یورو سال گذشته، انگلیس با تک گل اولخا کارمونا به جام قهرمانی دست یافت. بازیکنانی که از آن ها انتظار نمی‌رفت حتی بتواند به مدال دست یابند، تک ستاره پیراهنشان را دریافت کردند و بسیار شادانه به سوی سکوی جام جهانی حرکت کردند.

غیر قابل جبران

شادی که خیلی زود به پایان رسید. لوئیس بر روی سکو ها به عنوان خوش حالی مقابل ملکه و شاهزاده اسپانیا مرتکب حرکت منشوری شد. زمانی که برای اهدای مدال به پایین آمد برای بازیکنان مزاحمت ایجاد کرد اما با بوسیدن بی موقع جنی هرموسو، شماره ۱۰ تیم ملی و یکی از معترضان به ویلدا در هشت ماه پیش، خود را در زمره انتقادات جهانی قرار داد. بعد ها مشخص شد که روبیالس به چند تن از بازیکنان دیگر اسپانیا و انگلیس نیز دست درازی کرده است. همچنین در رختکن لاروخا با اقدامی عجیب اعلام کرده خودش و جنی در ایبیزا ازدواج خواهند کرد.
هرموسو در لایوی در کمتر از یک ساعت از خروج ماتادور ها از زمین اعلام کرد که اصلا از این کار لذت نبرده است.
حمله رسانه ها آن هم فقط در یک روز باعث شد که روبیالس آن را لحظه ای سرخوشانه قلمداد و عذرخواهی کند.

تیم ملی اسپانیا هنگام بالا بردن جام قهرمانی

اتحادیه فوتبالیست های اسپانیا متقاضی استعفای لوئیس روبیالس از سمت خود شدند. رسانه ها از درخواست ویلدا و روبیالس از هرموسو برای حضور در یک ویدیوی معذرت خواهی شدند. هرموسو و انجمن حرفه ای بازیکنان از RFEF خواست تا احترام بازیکنان را تضمین کنند‌. همچنین بازیکنانی چون داوید دخئا،هکتور بیرین،برخا ایگلاسیاس و ایکر کاسیاس همراه با بسیاری از فوتبالیس های زن حرفه ای جهان به رفتار روبیالس اقدام کردند.
فدراسیون چهار روز بعد از فینال در حمایت از روبیالس بیانیه ای را به اطلاع عموم رساند و باعث شد که پای روبیالس به کمیته انضباطی فیفا و حتی به دادگاه ملی اسپانیا باز شود.

آخر خط

اتحادیه فوتبالیست های اسپانیا متقاضی استعفای او از سمت خود شدند. رسانه ها از درخواست ویلدا و لوئیس روبیالس از هرموسو برای حضور در یک ویدیوی معذرت خواهی شدند. هرموسو و انجمن حرفه ای بازیکنان از RFEF خواست تا احترام بازیکنان را تضمین کنند‌. همچنین بازیکنانی چون داوید دخئا،هکتور بیرین،برخا ایگلاسیاس و ایکر کاسیاس همراه با بسیاری از فوتبالیس های زن حرفه ای جهان به رفتار روبیالس اقدام کردند.
فدراسیون چهار روز بعد از فینال در حمایت از روبیالس بیانیه ای را به اطلاع عموم رساند و باعث شد که پای روبیالس به کمیته انضباطی فیفا و حتی به دادگاه ملی اسپانیا باز شود.

لوئیس روبیالس در جشن قهرمانی تیم ملی اسپانیا

در ۲۵ آگوست علارقم همه حجمه ها اعلام کرد از سمت خود استعفا نخواهد داد اما روز بعد توسط فیفا به تعلیق نود روزه درآمد. دولت اسپانیا نیز در همان روز او را از وظایفش معلق کرد و پس از آن ۸۱ بازیکن از جمله ۲۳ نفر بازیکن حاضر در جام تیم ملی را تا پایان حضور او تعلیق کردند.

در روز ۲۸ آگوست اعلام شد که مادر او در کلیسایی در موتریل اقدام به اعتصاب غذا زده و خواستار پایان محاکمه پسرش شده است. ونسا رویز، دختر خاله او، رسانه ها را به آزار اذیت علیه او و خوانواده‌اش ‌کرد و گفت قبل از زمان خود محاکمه شده است. در تاریخ ۲۹ آگوست،حقوق ۶۳۵ هزار یورویی او حق داشتن خودروی رسمی فدراسیو از او سلب شد. کلیه اقلام متعلق به دولت از او باز پس‌ گرفته شد و از پرداخت هزینه های حقوقی خود با بودجه فدراسیون منع شد. در ۳۰ آگوست همان پاه توسط عموی خود فردی شیفته قدرت،تجمل،پول و زنان معرفی شد. اظهاراتی که لوئیس روبیالس در مصاحبه ای با پیرس مورگان رد کرد.

دستگیری

در ۱ سپتامبر تحقیقات علیه او توسط دادگاه ورزشی اسپانیا آغاز شد. عمل او سوء رفتار جدی نامبرده شد. دادگاه ورطش با قید نکردن کلمه بسیار جدی در عنوان پرونده او مانع از اختیار دولت برای تعلیق او پس از دوره نود روزه فیفا برای هدایت RFEF شد.

۶ سپتامبر نیز جنیفر هرموسو با طرح شکایتی او را به دادگاه ملی کشاند. دادگاهی که حدود دو ماه طول کشید و در نهایت روبیالس موظف شد تا به علاوه پرداخت جریمه حداقل از او ۵۰۰ متر فاصله داشته باشد. علارغم داده شدن این حکم اما همچنان این پرونده باز و با اعتراض روبیالس مواجه شده است.

الکسیا پوتیاس در راست و ایرنه پاردس در چپ در دادگاه ملی به نمایندگی از هرموسو علیه لوئیس روبیالس حضور یافتند

در ۱۰ سپتامبر همزمان با دادگاه خود از سمت هایش استعفا داد. ۱۳ سپتامبر توسط فیفا به مدت ۳ سال از هرگونه فعالیت فوتبالی مستقیم یا غیر مستقیم بازداشته شد و چند روز بعد هیئت حقوقی اسپانیا جریمه مشابهی وضع کرد.

در ۲۰ مارس پلیس در حین اتفاقات برای رسیدگی به پرونده فایل های صوتی سوپر کاپ و فساد ۴۰ میلیون یورویی وارد عمل شد. خانه و دفتر او را در اسپانیا جست‌و‌جو کرد. در ۳ آوریل خانه او نیز در دومینیکن بازرسی شد و در نهایت در همام روز در فرودگاه مادرید به دلیل اتهامات خود دستگیر شد.

1 دیدگاه برای “لوئیس روبیالس؛هزینه گزاف یک رسوایی یا یک مچگیری بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *