اونانا, گیم چنجر اریک تن هاخ

در شرایطی که وضعیت تمدید قرارداد داوید دخیا حل نشده است ما بررسی می کنیم که چرا آندره اونانا جانشین او خواهد شد.

آندره اونانا احتمالا به زودی به منچستریونایتد خواهد پپیوست

محمدرضا حیدری;فوتبال لب-برای سال‌ها، حتی دهه‌ها، نقش و اهمیت دروازه‌بان بسیار کم‌ارزش بود. به طور بالقوه می توان گفت که آنها مورد استفاده قرار نگرفته اند.

آنها آنجا بودند تا از ورود توپ به سمت دروازه جلوگیری کنند. بنابراین، زمانی که گهگاه دروازه‌بان‌های متفاوت ظاهر می‌شدند، آن‌ها را به یاد ماندنی‌تر می‌کرد. دروازه بانانی مانند رنه هیگویتا، خورخه کامپوس، خوزه لوئیس چیلاورت و فابین بارتز.

کسانی مانند هیگویتا دقیقاً در جریان اصلی تثبیت نشده اند، اما دیگر دروازه بان به عنوان بازیکن یازدهم دیده نمی شود. روز به روز بیشتر از آنها به عنوان یک یازدهمین بازیکن بیرونی استفاده می شود. به این معنی که ویژگی هایی که زیربنای تمایلات هیگویتا، بارتز و دیگران از این قبیل بودند در حال تبدیل شدن به اجزای کلیدی در بازی مدرن هستند.

پربات رنه هیگوییتا در بازی آزاد در جام جهانی 1990

دروازه بان بازیساز

آندره اونانا مسلماً افراطی ترین نمونه از این نوع دروازه بان در سطح برتر ورزش امروز است. این بدان معنا نیست که او را خواهید دید که در حال تلاش برای دریبل زدن هافبک ها است. اما او فردی ریسک پذیر است، ذهنیتی مثبت و خلاق دارد و مظهر یک دروازه بان مدرن است.

او همچنین احتمالاً مورد توجه ترین دروازه بان اروپا در تابستان امسال است. به تازگی به اینتر کمک کرده تا به فینال لیگ قهرمانان اروپا برسد. قیمت درخواستی او به طرز شگفت آوری پایین است و حدود 50 میلیون یورو (43 میلیون پوند) است.

چلسی در ابتدا به نظر می رسید که در صف اول قرار دارد، اما اکنون منچستریونایتد مقصد محتمل تری به نظر می رسد. به نظر می رسد این باشگاه مایل است به داوید دخیا اجازه دهد باشگاه را ترک کند. قرارداد او در اولدترافورد در 1 ژوئیه به پایان رسید.

قدرت سیو شوت دخیا کاهش یافته است

اتمام دخیا

نباید نادیده گرفت که دخیا در طول بیش از یک دهه در اولدترافورد چقدر برای یونایتد خوب بوده است. اما برای مدتی نیز مشخص بود که دروازه بان های همه جانبه بهتری وجود دارد. اریک تن هاخ اغلب از این اسپانیایی تمجید کرده است.

انتقال برای اونانا به عنوان جانشین دخیا مطمئناً یک مورد از یکطرف به طرف دیگر خواهد بود. دومی به سادگی حضور مطمئنی در دروازه ندارد. اولی احتمالاً یکی از آرام ترین و با اعتماد به نفس ترین دروازه بان های جهان است که مالکیت توپ را در اختیار دارد.

تن هاخ در پیش فصل سال گذشته گفت: “از هر بخش از تیم، من بهره وری می خواهم.” این مهم ترین چیز است، اینکه بازیکنان ابتکار عمل را در زمان مالکیت و عدم مالکیت توپ، در حمله و دفاع به دست بگیرند.»

بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، ورود دروازه‌بانی مانند اونانا می‌تواند تاثیر متحول کننده‌ای در یونایتد داشته باشد. آنها در حال حاضر بازیکنان کلیدی در مناطق دفاعی دارند که در بازی کردن از طریق خطوط موثر هستند. مانند لیساندرو مارتینز، لوک شاو و کاسیمیرو، به علاوه برونو فرناندز و مونت در کمی بالاتر. به نظر می رسد اضافه کردن یک دروازه بان با استعداد در بازی با توپ قدم منطقی بعدی باشد. به ویژه با توجه به اینکه این روزها به نظر می رسد لیگ برتر خانه پرسینگ است. هشت باشگاه از 20 باشگاه از پنج لیگ برتر با بیشترین گردش مالی در 2022-23، انگلیسی بودند.

اونانا بهترین جایگزین

اونانا مطمئناً با این شرایط مطابقت دارد. در فصل گذشته دقت 93.8 درصدی پاس او در نیمه‌ی خودش تنها از 12 دروازه‌بان (حداقل 1000 دقیقه بازی) در پنج لیگ برتر اروپا ضعیف تر بود.

بنابراین اونانا نه تنها به دیدن توپ زیاد عادت دارد، بلکه قابل اعتماد است. با توجه به اینکه او اغلب به عنوان فردی ریسک‌پذیر توصیف می‌شود، این ممکن است خلاصه‌ای غافلگیرکننده به نظر برسد، اما یک هدف و تامل واقعی در بازی او وجود دارد. به ندرت این تصور برای شما ایجاد می شود که او بدون فکر زیاد یک پاس می دهد.

پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی، پس از فینال لیگ قهرمانان اروپا، به طرز جالبی تا آنجا پیش رفت که اونانا را به یک “هافبک نگهدارنده” تشبیه کرد، پست هایی که او در اختیار داشت و برخی از پاس هایی که انتخاب کرد. در واقع، پاس او به لائوتارو مارتینز در نیمه دوم (تصویر زیر) بود که بیش از نیمی از تیم سیتی را از معادله خارج کرد و در نهایت منجر به شوت زدن روملو لوکاکو به سمت دروازه شد.

آندره اونانا در فینال لیگ قهرمانان

گواردیولا حتی قبل از فینال پیشنهاد کرد که ویژگی‌های اونانا اینتر را از نظر ترکیب، نقطه مقابل یونایتد قرار داده است. او به CBS Sports گفت: «اونانا کار را واقعاً سخت می‌کند که یک پرس بالا در برابر آن‌ها به کار گرفته شود. شما نمی توانید دروازه بان را به درستی تحت فشار دهید. آنها در حفظ توپ استاد هستند.”

او افزود: برای مثال، اگر به یونایتد نگاه کنید، توپ رد بالا است. با راشفورد و یک [مهاجم] دیگر برای دویدن.”

تاثیر اونانا در نوع بازی منچستریونایتد

نکته‌ای از حقیقت در آن وجود دارد یونایتد حملات مستقیم (102) و گل‌های حاصل از چنین موقعیت‌هایی (9) را نسبت به هر تیم دیگری در لیگ برتر در فصل گذشته به ثمر رساند. فقط به این دلیل که اونانا در نیمه خود پاس های زیادی می دهد، به این معنا نیست که یونایتد در صورت امضای قرارداد، توانایی بازی مستقیم را از دست می دهد.

البته اگر او به یونایتد یا چلسی بپیوندد، ایجاد شانس مسئولیت اصلی بر عهده اونانا نخواهد بود. اما توانایی او روی توپ و استفاده از آن همچنان می‌تواند تأثیر مکرر بر نحوه حمله تیم یا تعداد موقعیت‌های آنها داشته باشد. با توجه به اینکه تیم تن هاخ چقدر سریع می‌تواند از عقب به جلو برود، پاساونانا از عقب می‌تواند بی‌ثباتی بیشتری را برای حریفان، به‌ویژه آن‌هایی که فشار می‌آورند، ایجاد کند.

او فصل گذشته در سری آ در 1.7 پاس منجر به شوت از بازی باز هر 90 دقیقه نقش داشت که تنها توسط دو دروازه بان (حداقل 650 دقیقه بازی) در پنج لیگ برتر بهتر بود. البته، این به بازیکنانی نیاز دارد که بتوانند حملات را با هم ادامه دهند، اما 99 حمله از بازیسازی یونایتد فقط اندکی کمتر از 101 حمله اینتر بود، بنابراین می توان گفت که استعدادهای اونانا به همان اندازه به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد.

ریسک بالا و نتیجه بهتر

همه اینها به روایت گسترده تری پیرامون شخصیت و طرز فکر اونانا می پردازد. او کاملاً یک دروازه بان رو به جلویی است. در حالی که خط دفاعی نسبتا عمیق اینتر به این معنی است که او واقعاً مجبور به سوییپ کردن (پاکسازی توپ های ارسالی پشت دفاع) نیست، او در فصل 2016-2017 اردیویژه برای آژاکس 35 سوییپ دروازه بان (که 32 بار تکمیل شد) را به دست آورد.

البته، او در فصل بعد توسط تن هاخ در آژاکس مربی و مدیریت شد، همزمان با اونانا که تمایلات گسترده خود را تا حد قابل توجهی مهار کرد. با این وجود، نمی توان از این واقعیت دور شد که سبک بازی و ریسک پذیری او برای همه مناسب نیست. برخی از هواداران ممکن است کمی طول بکشد تا با او سازگار شوند.

تاچ های اونانا
تاچ های داوید دخیا

رکوردشکنی اونانا در جام جهانی

فراموش نکنیم، در قطر 2022، اونانا رکورد بیشترین لمس خارج از چارچوب (26) توسط یک دروازه بان را در یک بازی در جام جهانی شکست، که در مجموع 46 بازی آزاد در شکست 1-0 به سوئیس بود. این اولین و تنها حضور او در مسابقات بود. درگیری با سرمربی تیم ریگوبرت سانگ، که احساس می کرد اونانا ریسک های زیادی کرده است، منجر به ترک کامل دروازه بان از اردو و کناره گیری از فوتبال بین المللی شد.

تاچ های اونانا در جام جهانی

در زیر نمونه دیگری از ریسک پذیری او نشان داده شده است، زیرا او با خونسردی توپ را مستقیماً از کنار ارلینگ هالند هنگام پرسینگ در فینال لیگ قهرمانان می زند. اما ریسک پذیری یک نفر، شجاعت مرد دیگر است.

اونانا در فینال لیگ قهرمانان

نکته مهم برای اونانا

توانایی های اونانا باید تا حد یک دروازه بان گسترش یابد. سیستم تن هاگ تقریباً مستلزم این است که یونایتد شوت های زیادی دریافت کند زیرا این تشویق باعث می شود که حریف فضای بیشتری را برای استفاده در سمت دیگر باقی بگذارد، بنابراین آنها در فصل گذشته با 481 شوت مواجه شدند که کمتر از تنها تاتنهام (520) و فولام (505) بود.

در مورد دخیا منصفانه باید بگوییم که او همچنان دروازه بان بسیار توانمندی در توقف شوت باقی می ماند، اگرچه درصد سیو 69.9 درصدی او در لیگ فصل گذشته کمتر از 71.8 درصد بود که اونانا داشت. دومی همچنین در لیگ قهرمانان برای «گل‌های جلوگیری‌شده» پیشتاز بود، و با توجه به متریک گل‌های مورد انتظار Opta روی هدف دریافت‌شده (xGOT) 7.8 (به استثنای گل‌های به خودی) را از دست داد.

Onana UCL goals prevented

اونانا کامل نیست، اما آیا دروازه بانی هم هست؟ حتی ادرسون در فصل گذشته 4.7 گل بیشتر از حد انتظار در لیگ بر اساس همین مدل دریافت کرد، با این حال او همچنان به عنوان یکی از بهترین ها و احتمالاً معیار برای دروازه بان های توپ بازی مورد تحسین قرار می گیرد.

ما همچنین باید اذعان کنیم که اونانا در لیگ‌هایی بازی می‌کند که نسبت به لیگ برتر از نظر فیزیکی کمتر به حساب می‌آیند، به خصوص از نظر شیفتگی مدرن به پرسینگ. اگر قرار باشد به یونایتد بپیوندد، مشخص نیست که او موفق خواهد بود.

اقتباس او کلید خواهد بود. اینکه او چقدر سریع خود را با تغییر شدت پرس تطبیق می‌دهد در ماه‌های اولیه عامل مهمی خواهد بود، اما اگر همه چیز به خوبی پیش برود، دلیلی وجود دارد که انتظار داشته باشیم اونانا در صورت تعویض میلان با منچستر، یک چرخ دنده بسیار مهم در دستگاه تن هاخ باشد.

منبع‌: The Analyst

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *