استقلال و پرسپولیس/ دربی اقتصادی پفک آبی و تن ماهی!

امیرحسین مرادی، فوتبال لب – کارهای کوچک بخش برندینگ، در ایران، میتواند مشکلات عدیده دو تیم بزرگ پایتخت، یعنی استقلال و پرسپولیس را حل کند!

استقلال و پرسپولیس با طرفداران میلیونی در ایران، که یک منبع درآمد قوی برای وزارت ورزش و جوانان محسوب می‌شوند،

حدود دوسال اخیر با فشار AFC برای دریافت مجوز حرفه‌ای اقدام نموده تا خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا، تیم‌های پایتخت نشین را تهدید نکند.

مشکلاتی همچون مالکیت مشترک و تفکیک‌ سازی درآمد دو تیم همچنان ادامه دارد!

داستان هزار و یک‌شب خصوصی سازی سرخابی ها به بیش از 6 هزار روز که معادل 16 سال است به طول انجامید!

حالا با اعلام AFC، تیم‌ها برای حضور در لیگ نخبگان آسیا در فصل بعد، نباید از مالک مشترک برخوردار باشند.

مشکل کسب مجوز حرفه‌ای که حالا این دو تیم تهرانی با واگذاری درصدی از سهام تیم‌ها به بانک‌ها در حال حل مشکلات مجوز AFC می‌باشند.

با رعایت کردن ساده‌ترین متد‌های برندینگ در فوتبال این کشور می‌توانند دو تیم جدا از حل مشکلات مالی و پرونده‌های شکایت‌ مربیان و بازیکنان سابق خود، با توسعه و تبلیغ برند و محصولات خود، نظر شرکت‌ها و هلدینگ‌ها را به خود جلب کرده و انتظارات چندین ساله هواداران را برای مشکلات مالکیتی حل کند!

فروش تقویم، سررسید سالانه، کتاب تاریخچه و افتخارات باشگاه و استفاده از اسپانسرهایی برای ایجاد طرح و لوگو باشگاه روی مواد غذایی و.. نمونه بارز کار برندینگ تبلیغات باشگاه پرسپولیس تاکنون با درصد زیادی از همین طریق درآمدزایی کرده و همین حرکت باعث شد تا در خرید بازیکنانی مانند اوستون اورونوف و محمد خدابنده‌لو‌ کار دشواری نداشته باشند!

کار برندینگ را البته چندین سال پیش، استقلال در دوران مدیریت احمد سعادتمند با محصولاتی مانند پفک آبی و آب معدنی استقلال آغاز کرد، اما هواداران استقلال که با به تمسخر این موضوع باعث شکست پروژه برندینگ و درآمدزایی باشگاه شدند؛ دودی که تا به امروز به چشمان خود هواداران استقلال رفت و شاید آن‌ها می‌توانستند با همین چیزهای کوچک مشکلات عدیده خود را در قبال بدهی‌های میلیون دلاری استراماچونی و.. دست به دامان وزارت ورزش و جوانان نشوند تا از آسیا حذف نمیشدند!

برای شنیدن تحلیل‌های صوتی هفتگی در پادکست فوتبال لب، از این لینک به ما گوش کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *