مگوآیر، مهره‌ای ارزشمندتر از آجر نه برای سیستم یونایتد!

مگوآیر که به تازگی پیشنهادی از سوی تیم وست‌هم دریافت کرده بود، با بازگشت این درخواست از سوی این تیم مواجه گردید.

یوسف جوانشیر، فوتبال لب – مگوآیر در طول دوران حضورش در منچستریونایتد با مشکلاتی اساسی دست وپنجه نرم کرده است. او پس از تبدیل شدن به گران‌ترین مدافع تاریخ فوتبال پس از انتقال 80 میلیون پوندی از لستر به یونایتد در سال 2019، فشار بیشتری را حس نمود. هری تنها شش ماه بعد، کاپیتان شیاطین سرخ شد.

باید از لحاظ روحی در شرایط بسیار خوبی باشید تا در این سطح قرار بگیرید. تعداد بسیار کمی از گران قیمت‌ترین خریدهای یونایتد در تمام دوران، موفقیت غیرقابل انکاری در این باشگاه داشته‌اند. از گران قیمت‌ترین‌ها: پل پوگبا، آنتونی، جیدون سانچو، روملو لوکاکو و آنخل دی ماریا و همچنین مگوآیر.

همه چیز در ابتدا برای مگوآیر خوب پیش رفت و او به عنوان عضوی کلیدی و ثابت در تیم تبدیل شد. در عین حال جایگاه خود را در قلب دفاع انگلیس تحت هدایت گرت ساوتگیت تثبیت کرد. اما وضعیت او به عنوان یک مدافع میانی گران‌تر از ویرجیل فن دایک و کاپیتان بزرگترین باشگاه انگلیس، باعث شد که افراد زیادی منتظر شکست او باشند. هری با هر اشتباهی توسط هواداران رقیب مورد حمله قرار می‌گرفت. در نهایت، هواداران یونایتد به افراد منتقد و مهاجم به عملکرد او پیوستند.

هری و شروع اتفاقات بد

مگوآیر پس از اولین فصل حضورش در یونایتد همیشه در لیگ برتر حضور داشت. در تمام این فصل حتی یک خطا که منجر به مصدومیت حریف شود را مرتکب نشد. سپس سنگینی انتظارات را احساس کرد. او چهار اشتباه مرتکب شد که در فصل 21-2020 موقعیت‌هایی را برای حریف به ارمغان آورد. او با سه بازیکن دیگر در فصل 22-2021، در رتبه 6 ام بیش‌ترین نیمکت‌نشینی در تیم بودند.

اشتباهات مگوآیر کمی افت کرد؛ اما انتقادات از او در برخی مواقع هنوز کمی احساس می‎شد. او واقعاً توسط اطرافیانش تحت حمایت روحی قرار نمی‌گرفت. یک مدافع میانی با هیکلی تنومند و کند، درخواست بازی به‌عنوان یک سوییپر، در یک خط بالاتر برای بازیسازی از خط دفاعی را کرد. با وجود دروازه‌بانی داوید دخئا که به خوبی نمی‌توانست پشت مدافعین خود را پوشش دهد و درست پشت خط میانی‌ای که حتی یک هافبک دیسترویر و پست 6 خوب نداشت، ایده‌ای کاملا تمسخرآمیز به شمار می‌رفت.

هری همچنان بازیکن بسیار خوبی برای یونایتد بود و نشان داد که مدافعی بیش از حد توانمند است. اما همانطور که سبک بازی تیم، تحت رهبری اریک تن هاگ تغییر کرد، بازی کردن در مستطیل سبز به طور فزاینده‌ای برای مگوآیر مناسب‌تر به نظر می‌رسید.

او قبلاً برای تیم‌هایی که در لوبلاک‌ترین حالت ممکن از آنچه در یونایتد از او خواسته شده بود، بازی می‌کرد و شاید این دقیقاً همان نقطه عطف داستان او باشد. او برای احیای حرفه‌اش به آن نیاز به تغییر تاکتیک یا انتقال به تیمی با تاکتیک مناسب او را دارد. به همین دلیل انتقال به وستهام برای او مناسب به نظر می‌رسید. هنگامی که تیم شما لوبلاک بازی می‌کند، عملا فضای کمتری پشت سر آخرین مدافع برای استفاده مهاجمان حریف وجود خواهد داشت. بنابراین مگوآیر می‌توانست کمی بیش‌تر نزدیک به نقاط قوت خود بازی کند.

نقاط قوت مگوآیر؟!

این نقاط قوت برای شروع، توانایی او در هوا است. در فصل 22-2021  (آخرین فصل او به عنوان مدافع یونایتد) او رتبه چهارم را از نظر میزان موفقیت در دوئل‌های هوایی در بین بازیکنان لیگ برتر کسب کرد، تا در حداقل 100 نبردهوایی شرکت کند که موفق به برد 72.8 درصد از آن‌ها شد. فن‌دایک یکی از سه بازیکن نزدیک و با عملکرد بهتری نسبت به او بود. او همچنین 100 دفع توپ را انجام داد که 57تای آن با ضربه سر بود. هر دو آمار بیش‌ترین تعداد در میان بازیکنان یونایتد را دارا بود. بازی در تیمی که کمی بیشتر عقب می‌نشیند می‌تواند بسیار به نفع او باشد.

مگوآیر همچنین در ضربات ایستگاهی که بخش مهمی از بازی برای تیم دیوید مویس به شمار می‌رفت، یک تهدید خیلی جدی بود. وست‌هم فصل گذشته 10 گل از روی ضربات کرنر به ثمر رساند. از این حیث در رتبه پنجم در لیگ برتر انگلیس فصل 23-2022 بود. اولین رتبه لمس توپ از گوشه‌های آن‌ها در قسمت مرکزی محوطه شش‌قدم 27٪، به علاوه 18٪ دیگر در منطقه مرکزی درست خارج از محوطه شش قدم بود (همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است). آن‌ها فضای وسط دروازه را که آن دو ناحیه فوق الذکر تشکیل می دهند، با نسبت بیش‌تری از ضربات کرنر خود نسبت به هر طرف دیگر در موفق‌ترین حالت ممکن (45 درصد) هدف قرار دادند.

مناطق فرود توپ کرنرهای وست‌هم

ویژگی منحصر به فرد هری

هدف اغلب شلوغی در محوطه شش قدم و ایجاد مزاحمت برای عدم خروج موفق دروازبان حریف بود. در فضاهای شلوغی مانند نزدیک به دروازه، داشتن بازیکنی در حد و اندازه‌های مگوایر در هوا می‌تواند کمک بزرگی باشد.

وست‌هم در فصل 23-2022 از همه ضربات ایستگاهی موقعیت‌هایی به ارزش 15.3 گل ایجاد کرد که پنجمین موقعیت موردانتظار گل در لیگ برتر بود، اگرچه آن‌ها تنها 11 تا از این موقعیت‌ها را به ثمر رساندند. مجموع گل موردانتظار آن‌ها 30٪ از کل xG آن‌ها را در طول فصل تشکیل می‌داد. این موضوع چهارمین آمار به نسبت همه تیم‌ها در لیگ برتر بود. واضح است که ضربات ایستگاهی برای مویس مهم هستند.

ما شاهد درخشش مگوآیر برای انگلیس به‌عنوان بخش مهمی از رویکرد ضربات ایستگاهی آن‌ها بوده‌ایم. به یاد ماندنی‌ترین آن‌ها در جام جهانی 2018، اما از آن زمان در تورنمنت‌های دیگر نیز بود. احتمالاً این بخشی از دلیلی بود که مویس او را در وست‌هم نیاز داشت. این درحالی‌ست که او به طور قابل توجهی به تهدیدشدن آن‌ها در توپ‌های مرده می‌افزاید. هری از بازی در تیمی که ضربات ایستگاهی بخش بزرگ‌تری از تاکتیک است، با برنامه‌های مشخصی که برای حداکثر استفاده از او تنظیم شده‌اند، سود می‌برد. فقط 14 درصد از xG یونایتد برای فصل 2022-23 از موقعیت‌های ضربات ایستگاهی تشکیل شده بود. این میزان کمترین در بین 20 تیم در لیگ برتر قرارداشت. آن‌ها همچنین با 5 گل، کمترین گل را در لیگ از این راه به ثمر رساندند.

خبر روز دوشنبه مبنی بر اینکه جیمز وارد پروس، متخصص ضربات ایستگاهی و کرنر، انتقالش به وست‌هم را تکمیل کرده است، آن‌ها را در ضربات ایستگاهی خطرناک‌تر خواهد کرد. «وارد پروس با مگوایر» می‌تواند در سال‌های آینده به یک ترکیب نسبتاً رایج تبدیل شود، که وست‌هم از این انتقال منصرف شد. در گذشته نیز به دلیل توانایی‌اش در توپ مورد انتقاد قرار گرفته بود. اما او مدافع میانی حمل‌کننده توپ خوبی است و در طول دوران حضورش در یونایتد از نظر پیشرفت در حمل‌ونقل رتبه خوبی داشت.

مگوآیر

آنچه مگوآیر در 22-2021 از خود نشان داد:

در فصل 2021-2022، او برای یونایتد در مجموع حمل توپ (426)، حمل‌ توپ پراگرسیو که حداقل پنج متر به سمت بالا حرکت می‌کردند (236)، و حمل‌هایی که به پاس می‌انجامیدند (370) در رده اول قرار گرفت. وقتی او این فرصت را پیدا می‌کند که با توپ از دفاع خارج شود تا تیم را به سمت جلو سوق دهد، این کار را به خوبی انجام می‌دهد. او همچنین توانایی پاسینگ بالایی را دارد تا یک پراگرسیو را ارسال کند که پس از حرکت رو به جلو، مایل به این حرکت می‌شود.

مگوآیر در فصل 22-2021 بیش از هر بازیکن دیگری از یونایتد پاس‌های رو به جلو (567) ارسال کرد، همچنین در رده دوم پاس‌های موفق (1350) قرار گرفت و پاس‌های خود را با میزان موفقیت 86.4 درصد به مقصد رساند. بخشی از دلیل اینکه نرخ مگوآیر با بهترین‌های لیگ برتر (که در حدود 90 درصد بودند) خیلی بالا نیست، این است که او در توزیع توپ کاملا بداهه عمل می‌کند. او با وجود از دست دادن بخش بزرگی از فصل، با 120 توپ در رده 20 بازیکن برتر لیگ برتر برای توپ های بلند موفق قرار گرفت (او 2514 از 3420 دقیقه ممکن بازی کرد – 73.5 درصد). هری همچنین 198 پاس به یک سوم نهایی حریف ارسال نمود که پس از برونو فرناندز برای یونایتد در رده دوم قرار گرفت.

پاس‌های به یک سوم حریف در فصل 2022-23 مگوآیر

نقشه پاس فوق، تنوع پاس‌هایی که او می‌داد و همچنین بیش‎تر آن‌ها در مسافت‌های طولانی ارسال می‌شد را نشان می‌دهد. او دامنه پاس‌های خوبی دارد و با هر دو پا مهارت اینکار را داراست. با وجود اینکه عمدتاً راست‌پا است، به عنوان یک مدافع میانی سمت چپ راحت‌تر می‌تواند عمل کند. این بدان معناست که حریفان تمایل دارند هنگام پرسینگ او را به بیرون محطوه مایل کنند، اما او به اندازه نیاز از پای غیرتخصصی‌ای بهره می‌برد که می‌تواند بهتر از اکثر مدافعان راست پا در دفاع میانی چپ عمل کند. او همچنین می‌تواند در سمت راست دفاع مرکزی نیز بازی کند، البته، در وسط یک دفاع سه نفره.

پست‌هایی که مگوآیر بازی کرده

مگوآیر ارزشمند

برخی از انتقاداتی که در چند سال گذشته به او وارد شده است، درک توانایی او را مخدوش کرده است. یک مدافع باکیفیت و 30 ساله در او قلیان می‌کند. وست‌هم اگر بخواهد او را به خدمت بگیرد، در بهترین حالت ممکن برای چند سال خط دفاعی‌اش را بیمه خواهد کرد.

به اعتقاد سرمربی، سبک بازی مناسب او و آسودگی از نبود میلیون‌ها هوادار یونایتد منتظر اشتباه بعدی او، دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم مگوآیر می‌تواند دوران حرفه ای خود را احیا کند. به نظر می رسید وست‌هم می‌تواند مکان مناسبی برای او باشد. اما حال دیگر آن‌ها دنبال گزینه‌ای دیگر برای تقویت خط دفاعی خود خواهند گشت.

برای شنیدن تحلیل‌های صوتی هفتگی در پادکست فوتبال لب، از این لینک به ما گوش کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *