هاروی الیوت، ستاره‌ی منفور آندرریتد

هاروی الیوت با کیت دوم سال 2024 لیورپول

شکیب معصومی، فوتبال لب– هاروی الیوت، بازیکن 20 ساله لیورپول، از زمان پیوستن به این باشگاه همواره یکی از بازیکنان ثابت تیمش بوده، با این حال نشانی از علاقه فن‌بیس به او وجود ندارد؛ بلکه اکثریت طرفداران لیورپول در نقاط مختلف جهان خواهان جدایی او هستند!

الیوت به عنوان بازیکنی چندپسته همواره در خدمت تیم بوده و استانداردها را دارا بوده است. تنها دلیل عدم محبوبیب الیوت چشم نواز نبودن سبک بازی اوست.

کریر هاروی الیوت

هاروی الیوت از روز های آغازین فوتبال خود در کودکی، مورد توجه تیم‌های مختلف بوده. چلسی، در زمانی که الیوت فقط 11 سال داشت، قصد داشت او را جذب کند. اما ترس از عدم رشد کافی وینگر مستعد، آن‌ها را از این کار باز داشت.

پدر او، اسکات الیوت، یکی از افراد موثر در کریر او بوده. کسی که در مکالمه‌ای با خود هاروی، مشکل جسمانی او را برایش شرح داده. به گفته اسکات، آن‌ها با هم برنامه‌ای تنظیم کردند تا قدرت و توان بدنی هاروی افزایش یابد و بتواند در تست تیم‌های بزرگ قبول شود.

الیوت پس از بازه‌ای بسیار کوتاه در کویین پارک رنجرز به آکادمی فولام پیوست و به قدری خوش درخشید که در حالی که فقط 15 سال و 174 روز سن داشت اولین بازی خود را در رده بزرگسالان در لیگ برتر با لباس فولام انجام داد.

الیوت پس از انجام اولین بازی رده بزرگسالان در 15 سالگی با لباس فولام

انتقال به لیورپول

الیوت پس انجام چند بازی برای فولام به لیورپول پیوست. او در اولین فصل خود در لیورپول با اینکه فقط 16 سال سن داشت و می‌توانست برای تیم زیر 19 سال و زیر 17 سال بازی کند، اما عضوی از تیم زیر 21 سال بود. در همان یک فصل هاروی نشان داد که سطحی بالاتر از سایر بازیکنان رده پایه دارد. در نتیجه به مدت یک فصل و قرضی به باشگاه بلکبرن در چمپیونشیپ منتقل شد. الیوت 17 ساله در چمپیونشیپ، در یک باشگاه میان جدولی رکورد بیشترین تعداد خلق موقعیت در آن فصل را به نام خود ثبت کرد.

پس از یک فصل فوق العاده در بلکبرن، الیوت به لیورپول بازگشت و با تصمیم یورگن کلوپ شانه به شانه تیم اصلی در تمرینات شرکت کرد و تا به الان جایگاه خود را در تیم تثبیت کرده. به دلیل حضور صلاح و مانه در پست وینگر، و عدم وجود پست 10 در تاکتیک کلوپ، الیوت به پست 8 منتقل شد و در رول‌هایی مانند باکس تو باکس، انکرمن، رجیستا و متزالا ایفای نقش کرده است.

هاروی الیوت در چمپیونشیپ با لباس بلکبرن

وضعیت فعلی هاروی الیوت در لیورپول

الیوت هیچگاه به اندازه‌ای که حقش بوده تقدیر نشده. او چشم نوازی توانایی جسمانی سوبوسلای، جنگدگی اندو، کلاس بازی الکسیس مک آلیستر را ندارد. اما الیوت، مجموعه‌ای کامل از همه این ویژگی به دور از چشم نوازی است. او مهره‌ای ارزشمند و بی‌جانشین در تاکتیک لیورپول است، بی آنکه کسی متوجه آن شود.

الیوت نشان داده که یک بازیکن همه کاره است. او در غیاب محمد صلاح از هافبک وسط به وینگر راست منتقل شد، توصیفی جز آرام حین مالکیت و اگرسیو زمان بازپس گیری توپ درباره الیوت وجود ندارد. الیوت در این فصل 3 گل و 7 پاس در تمامی رقابت ها ثبت کرده. بر اساس پاس گل مورد انتظار ثبت در جریان بازی، الیوت خلاق‌ترین بازیکن لیورپول بوده.

با توجه به توانایی تکنیکی او، عجیب نیست که الیوت بیش از هربازیکن دیگری در لیورپول، موفق شده در زون 14 توپ را برای تیم حفظ کند و به چرخش درآورد. همچنین در بین بازیکنان هجومی لیورپول، زیر پرس حریف هیچ بازیکنی بهتر از الیوت کار نکرده! 79 درصد دقت پاس، 64 درصد دوئل موفق، 53 درصد دریبل موفق و ارسال 27 پاس پراگرسیو آمار الیوت در زمانی است که زیر فشار حریف صاحب توپ بوده.

آندرریتدتر از آندرریتد

یکی از دلایلی که از الیوت به اندازه کافی قدردانی نمی شود، این است که افراد فراموش می‌کنند این بازیکن چندسال سن دارد. آن‌ها از الیوت 20 ساله توقعی را دارند که از بازیکنان 24 یا 25 ساله دارند. بازیکنانی که تجربه بازی و شرایط فیزیکی بسیار بهتری نسبت به الیوت دارند و در 20 سالگی به هیچ عنوان توانایی عرض اندام مانند الیوت را نداشتند.

مدت‌هاست که کسی به رشد الیوت توجهی ندارد. این روزها رسانه‌ها از بازی خوب کوانسا و بردلی و سایر بازیکنان جوان تیتر می‌زنند و با الیوت مانند یک بازیکن بزرگسال رفتار می‌شود. الیوت 3 ماه از کوانسا جوان‌تر و فقط 3 ماه از بردلی بزرگتر است.

در بازی FAcup مقابل ساوتهمپتون همه توجه‌ها به سمت جیدن دنس و لوییس کوماس بود. فارغ از اینکه الیوت بیشترین خلق موقعیت (5بار) و بیشترین ریکاوری توپ (8بار) را در زمین داشت.

ورود به 21 سالگی

الیوت چهارشنبه بعدی تولد 21 سالگی خود را جشن خواهد گرفت. 107 بازی رسمی برای تیم بزرگسالان لیورپول پیش از 21 سالگی! ماه قبل اون به چهارمین بازیکن جوانی تبدیل شد که به رکورد 100 بازی برای باشگاه می‌رسد. فقط رحیم استرلینگ، مایکل اوون، و رابی فاولر از او جلوتر هستند.

الیوت در حالی موفق به ثبت 100 بازی برای لیورپول شده که یک فصل کامل را به طور قرضی در بلکبرن گذراند و پس از مصدومیت برابر لیدز یونایتد 5 ماه از فوتبال دور بود.

مصدومیت هاروی الیوت مقابل لیدز یونایتد

بازی برای تیم ملی

او از اکنون مشتاق بازی برای تیم ملی انگلیس است. خبرهایی مبنی بر دعوت از هاروی الیوت در فیفادی بعدی وجود دارد. هرچند احتمالا او نمی‌تواند بخشی از برنامه‌های ساوتگیت در یورو 2024 باشد. با شناختی که از ساوتگیت وجود دارد، هیچکدام از جوانان انگلیسی اعم از کوبی ماینو و الیوت و کول پالمر شانسی برای تاثیر گذاری در یورو نخواهند داشت.

الیوت در پیروزی 5-1 مقابل تیم زیر 21 سال آذربایجان، دو گل برای انگلستان به ثمر رساند. همچنین در طول پیروزی 7-0 مقابل لوگزامبورگ این بازیکن جوان 2 پاس گل نیز به نام خود ثبت کرد.

هاروی الیوت هم اکنون بهترین گلزن و بهترین خلق کننده موقعیت در رقابت‌های انتخابی قهرمانی زیر 21 سال اروپاست. او همچنین آمار شگفت انگیز 9.4 پراگرسیو پاس و 77 درصد دوئل موفق در این رقابت‌ها به ثبت رسانده! چیزی که مشخص است، سطح بالاتر از سن اوست.

الیوت در تیم ملی انگلیس

در یک نتیجه گیری کلی، می‌توان گفت که هواداران از سال‌های قبل نام الیوت را شنیده‌اند و از او توقع بازی در سطح فودن، رشفورد، گریلیش و امثالهم دارند. درحالی که الیوت هنوز حتی برای بازی در لیگ برتر نیازی به رجیستر ندارد! از همین رو می‌توان الیوت را یکی از آندرریتدترین بازیکنان لیگ نامید.

منبع: اتلتیک

برای شنیدن تحلیل‌های صوتی هفتگی در پادکست فوتبال لب، از این لینک به ما گوش کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *