آلن هانسن، نمادی از تعهد و استقامت در لیورپول

روزی که هانسن متولد شد

محمدرضا حسینخانی، فوتبال لب – آلن هانسن، مدافع بسیار ماهر و مستحکم، سنگ بنای تیم رویایی لیورپول که در طول دهه هشتاد به شکوه جام‌های داخلی و اروپایی رسید.

آلن در کلاکماننشر، شهری در اسکاتلند متولد شد، استعداد فوتبالی خود را سریع به عنوان یک جوان به عموم نشان داد.

علاقه او به گلف او را بین دو انتخاب مردد کرد، در نهایت با رد پیشنهاد قرارداد گلف حرفه‌ای از هیبرنیان تصمیم خود را گرفت. او در نهایت به برادرش جان، در پارتیک تیسل اسکاتلند پیوست و در فصل دوم خود در سن نوزده سالگی به تیم اول رسید.

آلن هانسن و لیگ قهرمانان

درخشش در جوانی و پیشنهاد مربی بزرگ به پیزلی

هانسن جوان چشم‌ها را در استادیوم فیرهیل به خود معطوف کرد و باشگاه به کمک او به دسته اول لیگ اسکاتلند صعود کرد.

مدافع جوانِ اسکاتلندی توسط جاک استاین سرمربی سلتیک به باب پیزلی پیشنهاد داده شد.

در نهایت لیورپول در سال ۱۹۷۷ با پرداخت رقمِ رکوردشکن ۱۱۰ هزار پوندی یک اتفاق بی‌سابقه در نقل و انتقالات آن‌هم برای یک مدافع پرداخت کرد و هانسن راهی آنفیلد شد.

آلن هانسن در اولین فصل خود تعداد بازی‌های کمی در لیگ داخلی انجام داد ولی همکاری او با فیل تامپسونِ بزرگ در دفاع از عنوان قهرمانی اروپا با شکست دادن کلوب بروژ در فینال به پایان رسید.

اولین جام هانسن با لیورپول

از ترکیب اصلی تا کاپیتانی

اسکاتلندی جوان جایگاه خود را در تیم در سال بعد تثبیت کرد و به عنوان بخشی از ارکان اصلی قهرمانی لیورپول در فصل ۱۹۷۸/۷۹ به عنوان مدافع میانی ۱۶ گل به ثمر رساند.

املین هیوز کاپیتان بلند مدت و بازیکن افسانه‌ای لیورپول در تابستان از تیم جدا شد و بازوبند کاپیتانی به هانسن ۲۲ ساله رسید.

شیوه بازی پیزلی به گونه‌ای بود که همیشه یک مدافع پا به توپ که توپ را از دفاع خارج کند، کم داشت. آلن هانسن کامل کننده اسکواد باب بود؛ مهم‌تر از هر بازیکن دیگری در تیم.

استواری در حفظ توپ و بازی بدون توپ او، همچنین قدرت بازی‌خوانی بالای او زبان‌زد شده بود، اعتماد به نفس و قدرت قلبی‌ای که او به تیم می‌داد، باعث شد لیورپول یکی از بهترین دوران‌های خودش را سپری کند.

آلن هانسن، مردِ فاتحان دربی

در کنار تامپسون او مجدد در سال ۱۹۸۰ عنوان قهرمانی لیگ داخلی انگلیس را کسب کردند. همچنین زمانی که لیورپول همزمان به جام داخلی و اروپایی دست یافت حضور داشت. او در ادامه دورانش در تیم با مارک لارنسون زوج دفاعی قرمز‌ها را تشکیل داد.

آن‌ها باهم سرخ‌ها را به کسب دو لیگ متوالی رساندند و جام اروپا را در سال ۱۹۸۴/۸۵ به افتخارات تیم اضافه کردند. هواداران لیورپول گویی در آسمان قرار داشتند و قرار بود فینال جام حذفی را با رقیب همشهری خود اورتون برگزار کنند. کاپیتان با نتیجه ۷-۲ اورتون را از پیش رو برداشت و جام را بالای سر برد.

پس از آن دیدار به او لقب مرد فاتحان دربی را دادند.

آلن‌ِ بزرگ در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک به تیم ملی اسکاتلند دعوت نشد اما شخصیت کلیدی او دو سال بعد بازهم لیورپول را به قله‌ی انگلستان رساند، قهرمانی در سال ۱۹۸۸.

آلن هانسن، یکی از بهترین مدافعین ادوار فوتبال

مشکلات مداوم زانو سهم هانسن را در فصل ۱۹۸۸/۸۹ محدود کرد، اما او در انتهای فصل در یک دیدار نهایی حذفی بازهم برابر اورتون لیورپول را به قهرمانی رساند تا تیم را به پایان دهه هدایت کند.

در آن‌ فصل لیورپول به یک قهرمانی لیگ دیگر (هشتمینِ هانسن) رسید،تا به عنوان یک رکورد فردی در زمان خودش یک کارنامه قوی برای یکی از بزرگترین مدافعین مدرن تاریخ باشد.

هانسن در ۱۴ سال حضورش در آنفیلد ۶۲۰ بازی انجام داد و در دوران طلایی لیورپول ۲۳ جام کسب کرد.

پس از بازنشستگی در سال ۱۹۹۱، آلن در “اسکای” و بعدتر در “بی‌بی‌سی” به عنوان کارشناس فعالیت کرد. همچنین او به یکی از مهمترین مقامات فوتبال در اسکاتلند منصوب گردید.

افتخارات: سوپر کاپ اروپا، لیگ قهرمانان اروپا×۳، دسته‌ اول انگلستان×۸، جام حذفی×۲، جام اتحادیه×۴، کامیونیتی شیلد×۵ .

[national football museum]

برای شنیدن تحلیل‌های صوتی هفتگی در پادکست فوتبال لب، از این لینک به ما گوش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *