نبرد اتحاد تعیین‌کننده کورس قهرمانی؛ آرسنال محکوم به برد

ایلیا بهزاداول، فوتبال لب-با رسیدن به هفته‌های پایانی لیگ برتر انگلیس، کورس برای رسیدن به عنوان قهرمانی در حساس‌ترین حد ممکن قرار دارد و آخرین رقابت رودرروی سه تیم مدعی، برای کسب عنوان قهرمانی حیاتی خواهد بود.

پس از گذشت ۱۰ هفته از این فصل لیگ برتر انگلیس، تاتنهام تیم صدرنشین مسابقات بود و آرسنال و منچسترسیتی با دو امتیاز کم‌تر پشت سر آن‌ها قرار داشتند و لیورپول نیز با یک امتیاز کم‌تر، در رده چهارم ایستاده بود. اگر اشتباه مهلک و جنجالی VAR در رد کردن گل لوییز دیاز مقابل تاتنهام را در نظر نگیریم، ترکیب سه تیم بالایی جدول به همان شکلی بود که اکنون و در فاصله ۱۰ هفته تا پایان لیگ وجود دارد. این موضوع به ما چه چیزی را می‌گویید؟ اینکه هر سه تیم رقابت نزدیکی دارند، در طول فصل ثبات خود را حفظ کرده‌اند و شاید در لیگ‌های مدرن فوتبال امروزی، نمی‌توان اختلاف زیادی را در بالای جدول ایجاد کرد.

سابقه کورس قهرمانی

برای تبدیل شدن این کورس قهرمانی به یک رقابت تاریخی و پر پیچ و خم، شگفتی‌ها و اتفاقات دور از انتظار در هفته‌های پایانی نقش مهمی را ایفا می‌کند. در فصل ۱۹۷۱/۱۹۷۲، دربی کانتی در شرایطی توانست عنوان قهرمانی سطح اول فوتبال انگلیس را از آن خود کند که لیدز و لیورپول، دو رقیب آن‌ها برای کسب عنوان قهرمانی نتوانستد در سه بازی آخر فصل به پیروزی برسند. در آن زمان به طور معمول تیم‌های حاضر در کورس قهرمانی، در سه یا چهار مسابقه از ۱۰ دیدار پایانی خود امتیاز از دست می‌دادند اما در فصل سخت ۲۰۱۸/۲۰۱۹ که منچسترسیتی و لیورپول برای قهرمانی رقابت کردند، هر دو تیم ۹ دیدار پایانی خود را با برد پشت سر گذاشتند.

هاورتز و رایس پس از قهرمانی در جام خیریه سوپرکاپ انگلیس

این بردهای متوالی، یکی از نتایج و مشکلات تفاوت وضعیت مالی تیم‌های مختلف لیگ برتر انگلیس در عصر امروز است. وقتی که تیم‌ها برای قهرمانی به بیش از ۸۵ و گاهی اوقات ۹۰ امتیاز نیاز دارند، دیگر فضایی برای بازگشت و درجا زدن تیم‌ها مانند روزهای دهه ۷۰ وجود ندارد.

وضعیت این فصل

با این حال هر سه تیم حاضر در کورس قهرمانی در پایان فصل پشیمانی‌های خود را خواهند داشت، سیتیزن‌ها به این فکر می‌کنند که چطور به ولورهمپتون باختند، چهار امتیاز را مقابل چلسی از دست دادند و چطور برد خانگی مقابل کریستال پالاس را با دریافت کردن دو گل لحظه آخری تقدیم کردند. در سمت دیگر، لیورپول نگاهی به تساوی مقابل لوتون و بازی بدون گل خانگی مقابل منچستریونایتد در شبی که ۳۴ شوت بدون گل زده داشتند خواهد داشت. همچنین آرسنال امتیازات مهمی را در دوران سال جدید با شکست مقابل وستهم و فولام از دست داد؛ نشانه‌های خوبی از اینکه بردها آسان به دست نمی‌آیند.

شادی گل گابریل مارتینلی پس از گلزنی به منچسترسیتی

آخرین بار که کورس قهرمانی لیگ برتر انگلیس با حضور سه تیم و نزدیک به شرایط فعلی بود، به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد‌. وقتی که چلسی کارلو آنچلوتی در یک دیدار خانگی با نتیجه ۴ بر ۲ مغلوب منچسترسیتی شد و در فاصله ۱۰ بازی تا پایان لیگ، منچستریونایتد را با یک امتیاز اختلاف در صدر جدول قرار داد و آرسنال نیز با دو امتیاز کم‌تر در رده سوم حضور داشت.

توپچی‌ها با تساوی مقابل برمینگهام و شکست برابر تاتنهام و ویگان از کورس خارج شدند! در حالی که چلسی با پیروزی در ۸ مسابقه از ۹ رقابت پایانی، علی‌الخصوص پیروزی حیاتی ۲ بر ۱ مقابل منچستریونایتد در اولدترافورد به عنوان قهرمانی رسید. آبی‌های لندن با یک امتیاز بیش‌تر از شیاطین سرخ وارد هفته پایانی رقابت‌ها شدند و میزبان ویگان بودند؛ در طرف مقابل، منچستریونایتد نیز از استوک سیتی پذیرایی می‌کرد. با وجود هیجان بالای هفته پایانی، این احساس وجود داشت که پیروزی دو بر صفر چلسی مقابل لیورپول در هفته ماقبل پایانی، تکلیف قهرمان لیگ را مشخص کرده. پیروزی چهار بر صفر تیم سرالکس فرگوسن مقابل استوک، فایده‌ای برای آن‌ها نداشت چرا که چلسی با هشت گل ویگان را درهم کوبید و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

در کورس این فصل نیز خطر یک هفته آخر کم‌هیجان با شرایط مشابه سال ۲۰۱۰ وجود دارد. آرسنال، سیتی و لیورپول به ترتیب در خانه با تیم‌هایی بازی می‌کنند که احتمالاً هیچ انگیزه‌ای برای کسب نتیجه ندارند: اورتون، ولورهمپتون و وستهم. به همین دلیل، رقابت یکشنبه هفته آینده بین سیتی و آرسنال اهمیت بالایی خواهد داشت؛ حتی اگر حدود یک چهارم از فصل باقی مانده باشد. با وجود اینکه هر سه تیم در ۱۰ بازی آینده با استون ویلا و تاتنهام بازی می‌کنند، این آخرین دیدار از ۶ تقابل بین سه مدعی اصلی قهرمانی خواهد بود. سیتی سفر سختی به لندن برای تقابل با تاتنهام خواهد داشت اما این تنها تقابل نسبتاً دشوار آن‌ها در ۹ دیدار آینده خواهد بود و با توجه به فاصله یک امتیازی سیتیزن‌ها تا صدر، آن‌ها را به مدعی اول قهرمانی تبدیل می‌کند. به همین دلیل دو هفته پیش در آنفیلد این احساس وجود داشت که آن‌ها برای کسب عنوان قهرمانی، حتماً باید مقابل سیتی به پیروزی برسند.

کورس قهرمانی فصل گذشته

سال گذشته و با برگزاری جام جهانی در میانه فصل، روند پیروزی تیم‌ها برای کسب عنوان قهرمانی خیلی زود آغاز شد؛ وقتی آرسنال مقابل استون ویلا و بورنموث در دو بازی دشوار به برتری رسید، این احساس وجود داشت که آن‌ها در مسیر همواری برای قهرمانی قرار گرفته‌اند اما هنوز یک سوم از فصل باقی مانده بود.

وقتی به رقابت تعیین‌کننده قهرمانی بین آرسنال و سیتی در ماه آوریل رسیدیم، سه تساوی متوالی توپچی‌ها آن‌ها را از کورس قهرمانی حذف کرده بود. در این فصل اما رقابت دو تیم زمانی برگزار می‌شود که رقابت برای قهرمانی هنوز زنده است؛ سیتی در تیم‌های موسوم به «بیگ سیکس» تنها مقابل منچستریونایتد پیروز شده، حتی اگر این «بیگ سیکس» را به شش تیم برتر جدول تغییر دهم، دو تساوی مقابل چلسی جایش را به شکست یک بر صفر مقابل استون ویلا می‌دهد. شاگردان گواردیولا در ۲۲ بازی قبلی خود با رکورد ۱۹ برد شکست‌ناپذیر بوده‌اند اما نشانه‌هایی از آسیب‌پذیری در تیم فصل سیتی وجود دارد؛ نشانه‌هایی که پس از عملکرد این تیم در نیمه دوم رقابت با لیورپول در آنفیلد افزایش هم یافته‌ است. آرسنال نیز در این فصل دو بار مقابل سیتی به برتری رسیده، یک بار در ضربات پنالتی سوپرجام و یک بار در دیدار رفت با تک گل گابریل مارتینلی.

آرسنال که در ماه ژانویه از جام حذفی حذف شده، در حالی پا به این مسابقه حساس می‌گذارد که ۱۸ روز استراحت کرده است. از طرفی، پس از هشت برد متوالی در لیگ و رسیدن به جمع هشت تیم پایانی لیگ قهرمانان اروپا، این وقفه در زمان بدی گریبان‌گیر آرسنال شده‌ است. برد دشوار آن‌ها در نیمه دوم رقابت با برنتفورد در حالی که بازی را تحت کنترل داشتند، نشان داد که آرسنال همچنان یک تیم احساسیست؛ چه از بعد مثبت و چه از بعد منفی، حفظ روحیه و اعتماد به نفس برای آن‌ها کلیدی خواهد بود. دیدار مقابل برنتفورد، آخرین مسابقه لیگ در روند فوق‌العاده آن‌ها پس از امتیازات از دست رفته کریسمس بود؛ روندی که با روتین و ایده‌های جدید در ضربات کرنر و شروع مجدد، می‌تواند در ادامه فصل تعیین‌کننده باشد.

با رقابت مقابل برایتون، ولورهمپتون، تاتنهام و منچستریونایتد در هفته‌های آتی، آرسنال احتمالاً سخت‌ترین برنامه را بین سه تیم مدعی قهرمانی دارد. حتی با وجود عملکرد فوق‌العاده از ماه فوریه تاکنون، آیا شما می‌توانید به آن‌ها اعتماد بکنید که مانند رقابت مقابل وستهم و فولام پایشان نلغزد و امتیاز از دست ندهند؟ آرسنال اما فرصتی دارد که لیورپولی‌ها از آن بهره‌مند نیستند؛ فرصت ضربه زدن مستقیم به یک رقیب در کورس قهرمانی. بردن در دیدار روز یکشنبه، آن هم در ورزشگاهی که آن‌ها نتوانستند برای ۹ سال طعم برد را تجربه کنند و موج سرخوشی و روحیه بالای حاصل از آن، می‌تواند برای بردن جام به خانه آرسنال کافی باشد.

برای شنیدن تحلیل‌های صوتی هفتگی در پادکست فوتبال لب، از این لینک به ما گوش کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *